Uber-chauffeur schuldig aan inbreuken op taxireglement
Dinsdag 05 Mei 2015
De Brusselse politierechtbank heeft maandag een Uber-chauffeur schuldig bevonden aan inbreuken op het Brusselse taxireglement. De man genoot de gunst van de opschorting maar zijn wagen wordt wel verbeurd verklaard. Volgens de politierechtbank is er bij Uber immers geen sprake van autodelen maar wel degelijk van betaald personenvervoer.
"Om van autodelen te spreken, moet er sprake zijn van eenzelfde traject dat samen wordt afgelegd en mag er geen sprake zijn van betaling", klonk het in het vonnis. "Uber voldoet niet aan die twee criteria. Het argument dat een Uber-chauffeur zijn wagen niet ten dienste stelt van het publiek maar enkel van de Uber-gemeenschap, de mensen die de Uber-app gedownload hebben, gaat ook niet op aangezien iedereen die app kan downloaden."
De politierechtbank was dan ook van oordeel dat er wel degelijk sprake was van betaald personenvervoer of een taxidienst en dat de particulieren die voor Uber wilden rijden, dus ook moesten voldoen aan de voorwaarden van het taxireglement. Het baarde de politierechtbank ook zorgen dat de klanten die een beroep deden op Uber geen enkele zekerheid hadden over de medische toestand of de rijvaardigheid van de chauffeur, noch over de technische toestand van diens voertuig of de verzekering.
De Uber-chauffeur kreeg van de rechtbank een opschorting omdat hij nooit eerder veroordeeld was maar zijn wagen werd wel verbeurd verklaard. Zijn advocaat, meester Jacques Verhaegen, toonde zich teleurgesteld in het vonnis en overweegt in beroep te gaan. "De rechtbank heeft geoordeeld dat Uber openstaat voor het brede publiek, wat wij volledig betwisten", zei de advocaat. "Enkel wie zich op voorhand ingeschreven heeft, aan alle voorwaarden voldoet en akkoord gaat met alle gebruiksvoorwaarden, kan een beroep doen op Uber. Bovendien kan een Uber-chauffeur altijd een klant weigeren. Het vonnis van de rechtbank is weliswaar zeer gestructureerd en uitgebreid gemotiveerd. We gaan nu bekijken of we in beroep gaan."
Meester Verhaegen kon niet heen om de vaststelling dat enkel de ene chauffeur bestraft werd terwijl Uber zelf, die de dienst organiseert, buiten schot blijft. "Maar ik denk dat dit vonnis slecht nieuws is, niet alleen voor de Uber-chauffeurs, maar ook voor de gebruikers en voor Uber zelf. Het nieuwe taxireglement, waaraan de Brusselse regering nu werkt, voorziet wel een nieuwe categorie, die op Uber van toepassing zou kunnen zijn, maar voor de chauffeurs die nu vervolgd worden, komt het te laat."
Volgens de advocaat worden nog een 60-tal andere Uber-chauffeurs vervolgd. Een vertegenwoordiger van de Brusselse taxichauffeurs was wel tevreden over het vonnis. "Het is nu voor iedereen duidelijk dat Uber geen systeem van autodelen is maar dat het wel degelijk om betaald personenvervoer gaat", zei de man. De officiële taxichauffeurs leven de wet na, ook Uber moet dat doen."
BRUSSEL 04/05 (BELGA)
Bereken uw boete
Actueel
Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.
Lees meer
Rijdt u in Oostenrijk en krijgt u een boete? Hieronder leest u hoe u de kennisgeving begrijpt, veilig betaalt of betwist, welke versnelde procedures bestaan (onmiddellijke boete, anonieme boete, beschikking op naam), wat de regels rond vignet/tol zijn en welke risico’s u loopt als u niets onderneemt.
Lees meer
Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).
Lees meer