Uber-chauffeur schuldig aan inbreuken op taxireglement

 Uber-chauffeur schuldig aan inbreuken op taxireglement

De Brusselse politierechtbank heeft maandag een Uber-chauffeur schuldig bevonden aan inbreuken op het Brusselse taxireglement. De man genoot de gunst van de opschorting maar zijn wagen wordt wel verbeurd verklaard. Volgens de politierechtbank is er bij Uber immers geen sprake van autodelen maar wel degelijk van betaald personenvervoer.

"Om van autodelen te spreken, moet er sprake zijn van eenzelfde traject dat samen wordt afgelegd en mag er geen sprake zijn van betaling", klonk het in het vonnis. "Uber voldoet niet aan die twee criteria. Het argument dat een Uber-chauffeur zijn wagen niet ten dienste stelt van het publiek maar enkel van de Uber-gemeenschap, de mensen die de Uber-app gedownload hebben, gaat ook niet op aangezien iedereen die app kan downloaden."

De politierechtbank was dan ook van oordeel dat er wel degelijk sprake was van betaald personenvervoer of een taxidienst en dat de particulieren die voor Uber wilden rijden, dus ook moesten voldoen aan de voorwaarden van het taxireglement. Het baarde de politierechtbank ook zorgen dat de klanten die een beroep deden op Uber geen enkele zekerheid hadden over de medische toestand of de rijvaardigheid van de chauffeur, noch over de technische toestand van diens voertuig of de verzekering.

De Uber-chauffeur kreeg van de rechtbank een opschorting omdat hij nooit eerder veroordeeld was maar zijn wagen werd wel verbeurd verklaard. Zijn advocaat, meester Jacques Verhaegen, toonde zich teleurgesteld in het vonnis en overweegt in beroep te gaan. "De rechtbank heeft geoordeeld dat Uber openstaat voor het brede publiek, wat wij volledig betwisten", zei de advocaat. "Enkel wie zich op voorhand ingeschreven heeft, aan alle voorwaarden voldoet en akkoord gaat met alle gebruiksvoorwaarden, kan een beroep doen op Uber. Bovendien kan een Uber-chauffeur altijd een klant weigeren. Het vonnis van de rechtbank is weliswaar zeer gestructureerd en uitgebreid gemotiveerd. We gaan nu bekijken of we in beroep gaan."

Meester Verhaegen kon niet heen om de vaststelling dat enkel de ene chauffeur bestraft werd terwijl Uber zelf, die de dienst organiseert, buiten schot blijft. "Maar ik denk dat dit vonnis slecht nieuws is, niet alleen voor de Uber-chauffeurs, maar ook voor de gebruikers en voor Uber zelf. Het nieuwe taxireglement, waaraan de Brusselse regering nu werkt, voorziet wel een nieuwe categorie, die op Uber van toepassing zou kunnen zijn, maar voor de chauffeurs die nu vervolgd worden, komt het te laat."

Volgens de advocaat worden nog een 60-tal andere Uber-chauffeurs vervolgd. Een vertegenwoordiger van de Brusselse taxichauffeurs was wel tevreden over het vonnis. "Het is nu voor iedereen duidelijk dat Uber geen systeem van autodelen is maar dat het wel degelijk om betaald personenvervoer gaat", zei de man. De officiële taxichauffeurs leven de wet na, ook Uber moet dat doen."

BRUSSEL 04/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u