U moet verschijnen voor de politierechtbank van Brussel? Er zijn 12.000 wachtenden voor u!

 U moet verschijnen voor de politierechtbank van Brussel?  Er zijn 12.000 wachtenden voor u!

Sinds begin dit jaar is 30km/uur de norm in de hoofdstad. Deze maatregel zorgde voor heel wat extra dossiers voor de Brusselse politierechtbank en gecombineerd met de gevolgen van de wereldwijde pandemie, resulteert dit in een flessenhals met een wachtlijst van maar liefst 12.000 dossiers. In dit artikel bekijken we wat hier de mogelijke gevolgen van zijn.

Een direct gevolg van de coronacrisis is dat er momenteel slechts 30 zaken per dag worden behandeld op de Brusselse politierechtbank. Dat is maar liefst drie keer minder dan in “normale” tijden. Een snelle rekensom leert ons dat op jaarbasis op die manier maar liefst 10.000 zaken minder behandeld worden. Een ongekende file is dan ook het logische gevolg.

Daarnaast zorgt de snelheidsbeperking van 30km/u in Brussel voor een extra overbelasting. Die toevoer is van dergelijke omvang dat het Brusselse parket de verschillende politiezones vraagt om geen boetes meer uit te schrijven voor snelheidsovertredingen tussen 30 en 46 km/u.

Deze achterstand van 12.000 dossiers, het equivalent van acht maanden onderbroken zittingen, zorgt ervoor dat mensen die een verkeersovertreding hebben begaan van die aard dat ze voor de politierechtbank moeten verschijnen, dit waarschijnlijk nooit effectief moeten doen doordat de overtreding verjaard is.

Een belangrijke kanttekening is wel dat voor 95,5% van de overtredingen een tussenkomst van de politierechter niet noodzakelijk is. Het proces van de verkeersboetes wordt namelijk volledig geautomatiseerd door het ‘Cross Border’-systeem.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u