Tweedehandskeuring - "Staan open voor evolutie in belang van consument" (Goca)
Dinsdag 05 Mei 2015
Goca, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, staat open voor een evolutie van de tweedehandskeuring, als die in het belang van de consument is. Dat laat Goca woensdag weten in een reactie op de oproep van mobiliteitsclub VAB om de tweedehandskeuring te heroriënteren. Goca-woordvoerster Marie De Backer waarschuwt er wel voor dat rekening gehouden moet worden met de Europese en regionale wetgeving en dat er ook over gewaakt moet worden dat een gewijzigde of meer uitgebreide tweedehandskeuring niet nog hogere kosten voor de consument met zich meebrengt.
Goca voerde vorig jaar 771.178 tweedehandskeuringen uit, waarvan er zowat 25.000 beperkt bleven tot een visuele keuring, aangezien die voertuigen minder dan twee maanden ervoor nog onderworpen geweest waren aan een gewone keuring.
Vorig jaar werden 158.790 voertuigen tijdens een tweedehandskeuring afgekeurd, waarvan 12.379 een verbod op deelname in het verkeer kregen en 146.411 een keuringsbewijs met beperkte geldigheid van 15 dagen.
Een tweedehandskeuring kost vandaag 54,60 euro en telt zowat 80 punten van diagnose.
BRUSSEL 29/04 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer