Tunnelcommissie - Bevoegde ministers wilden geen grondige werken

 Tunnelcommissie - Bevoegde ministers wilden geen grondige werken

De bevoegde ministers waren terughoudend of stonden weigerachtig tegenover grondige renovatiewerkzaamheden in de Brusselse tunnels. Dat zei Jean-Claude Moureau, van 1996 tot 2013 directeur-generaal van Mobiel Brussel, woensdag in de bijzondere tunnelcommissie van het Brussels Parlement. Oud-diensthoofd van de cel Kunstwerken, Christian Debuysscher, verweet Bruno De Lille (Groen) dat hij als staatssecretaris weigerde ingenieurs en personeel aan te werven "omdat de groenen niet van tunnels houden". De Lille, lid van de commissie, noemde de beschuldigingen "lachwekkend" als ze niet zo ernstig waren.

Moureau was hard voor de opeenvolgende bevoegde ministers. Voor kleine werken en oppervlakkige renovaties waren er volgens hem weinig problemen. Maar voor grondige, diepgaande werken en renovaties twijfelden de ministers of weigerden ze zelfs. Ze wezen op de kosten, de te verwachten verkeershinder en op het gebrek aan zichtbaarheid van de onderhoudswerken. "Er werd enkel curatief, niet preventief opgetreden", stelde Jean-Claude Moureau. "Dat was een politieke keuze. De voorrang van de regering ging naar het openbaar vervoer en de fietspaden", vervolgde hij. "We mogen van geluk spreken dat er geen doden gevallen zijn", luidde zijn conclusie.

Moureau verklaarde herhaaldelijk alarm geslagen te hebben bij de ministers, maar vragen voor bijkomende aanwervingen werden geweigerd wegens budgettaire redenen. Op een vraag van Vincent De Wolf (MR) stelde de oud-directeur-generaal dat er ook vragen gesteld kunnen worden over de staat van de Brusselse bruggen. "Ik vrees dat indien men op dezelfde weg doorgaat, er even grote problemen zullen opduiken met de bruggen", aldus Moureau, die eraan toevoegde dat de administratie daar reeds herhaaldelijk voor gewaarschuwd heeft.

De ingenieurs kregen van heel wat parlementsleden vragen over mogelijke constructiefouten bij de bouw van de tunnels, die aan de grond zouden liggen van de problemen die de Brusselse tunnels vandaag kennen. Met de constructie zelf is niets mis, meende Philippe Rombouts, oud-hoofdingenieur hoofd van de dienst bruggen en wegen van Mobiel Brussel. Er werd gebruik gemaakt van de techniek van de slibwanden, wat gebruikelijk is in de tunnelbouw. Maar hij wees er op dat in Duitsland, bij de bouw van de metro in Keulen, een extra betonnen wand werd gebouwd aan de binnenkant van de tunnel. Bij de Brusselse tunnels ontbreekt die extra wand, wat deels de problemen met waterinsijpeling kan verklaren.

Oud-diensthoofd Debuysscher klonk erg bitter. "Ik betreur dat de tunnels nooit een prioriteit geweest zijn ondanks de waarschuwingen van de administratie", klonk het. Hij verwees onder meer naar de risico's van waterinsijpeling, vervuiling en chemische processen die dit veroorzaakten, en de kwaliteit van het beton, om te besluiten dat de hedendaagse problemen te voorzien waren.

Hij had ook een opmerkelijke aanval in petto tegen commissielid Bruno De Lille. Die had als staatssecretaris bevoegd voor Ambtenarenzaken geweigerd om personeel en ingenieurs aan te werven voor het onderhoud en de inspectie van de tunnels, "omdat de groenen tegen tunnels waren". Het Groen-parlementslid nam deze verwijten niet, die hij omschreef als "lachwekkend indien ze niet zo ernstig waren". Hij wees erop dat elke minister naar de ministerraad gaat met zijn wensen. Het is dan aan de ministerraad om te beslissen en daarna aan de minister van Openbare Werken - Brigitte Grouwels in dit geval, nvdr. - om de prioriteiten vast te leggen. De Lille vond dergelijke intentieprocessen tegen de groenen ongepast. "Een beetje bescheidenheid van een ingenieur van een dienst die de tunnels in dergelijke staat heeft achtergelaten is hier op zijn plaats", vond hij.

Na de vragen van de commissieleden kwam Debuysscher terug op de zaak. Hij zei dat zijn aanval op commissielid Bruno De Lille niet "persoonlijk" bedoeld was, maar dat hij zijn uiteenzetting "wat luchtiger" wilde maken.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Dinsdag 17 Januari 2023

Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Motorfietsen moeten verplicht naar de keuring in het geval van een verkoop of na een verkeersongeval. De periodieke keuring is dan weer (voorlopig) niet van toepassing. Deze beslissing is er gekomen binnen het kader van het Vlaamse Verkeersveiligheidsplan.

Lees meer
 Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Dinsdag 17 Januari 2023

Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Een nieuw wetsvoorstel heeft ervoor gezorgd dat je beroep kan aantekenen tegen de immobilisering van je voertuig wanneer je niet achter het stuur zat toen de overtreding werd begaan. U leest het goed: als je in een recent verleden jouw auto uitleende aan een vriend en die beging er een overtreding mee waardoor de wagen geïmmobiliseerd werd, beschikte je over geen enkele beroepsmogelijkheid bij een rechter met betrekking tot de beslissing tot weigering van de opheffing van de immobilisering van uw voertuig. De wetswijziging gaat van kracht vanaf 1 februari 2023.

Lees meer
 Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Vrijdag 18 November 2022

Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Recent ontvingen heel wat zelfstandigen en zaakvoerders plots een uitnodiging tot minnelijke schikking van €509,00 omdat ze nagelaten hebben de chauffeur van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, te identificeren. Het uitsturen als overheid van dergelijke boetes na het jarenlang voeren van een gedoogbeleid in deze materie zorgt voor een zeer groot en terecht onrechtvaardigheidsgevoel wat ons betreft. Als gespecialiseerd kantoor in het verkeersrecht willen wij dan ook iedereen wijzen op de mogelijkheden van betwisting van deze boetes zonder de risico's uit het oog te verliezen.

Lees meer
close menu 1u