Tunnelcommissie - Bevoegde ministers wilden geen grondige werken
Zaterdag 20 Februari 2016

De bevoegde ministers waren terughoudend of stonden weigerachtig tegenover grondige renovatiewerkzaamheden in de Brusselse tunnels. Dat zei Jean-Claude Moureau, van 1996 tot 2013 directeur-generaal van Mobiel Brussel, woensdag in de bijzondere tunnelcommissie van het Brussels Parlement. Oud-diensthoofd van de cel Kunstwerken, Christian Debuysscher, verweet Bruno De Lille (Groen) dat hij als staatssecretaris weigerde ingenieurs en personeel aan te werven "omdat de groenen niet van tunnels houden". De Lille, lid van de commissie, noemde de beschuldigingen "lachwekkend" als ze niet zo ernstig waren.
Moureau was hard voor de opeenvolgende bevoegde ministers. Voor kleine werken en oppervlakkige renovaties waren er volgens hem weinig problemen. Maar voor grondige, diepgaande werken en renovaties twijfelden de ministers of weigerden ze zelfs. Ze wezen op de kosten, de te verwachten verkeershinder en op het gebrek aan zichtbaarheid van de onderhoudswerken. "Er werd enkel curatief, niet preventief opgetreden", stelde Jean-Claude Moureau. "Dat was een politieke keuze. De voorrang van de regering ging naar het openbaar vervoer en de fietspaden", vervolgde hij. "We mogen van geluk spreken dat er geen doden gevallen zijn", luidde zijn conclusie.
Moureau verklaarde herhaaldelijk alarm geslagen te hebben bij de ministers, maar vragen voor bijkomende aanwervingen werden geweigerd wegens budgettaire redenen. Op een vraag van Vincent De Wolf (MR) stelde de oud-directeur-generaal dat er ook vragen gesteld kunnen worden over de staat van de Brusselse bruggen. "Ik vrees dat indien men op dezelfde weg doorgaat, er even grote problemen zullen opduiken met de bruggen", aldus Moureau, die eraan toevoegde dat de administratie daar reeds herhaaldelijk voor gewaarschuwd heeft.
De ingenieurs kregen van heel wat parlementsleden vragen over mogelijke constructiefouten bij de bouw van de tunnels, die aan de grond zouden liggen van de problemen die de Brusselse tunnels vandaag kennen. Met de constructie zelf is niets mis, meende Philippe Rombouts, oud-hoofdingenieur hoofd van de dienst bruggen en wegen van Mobiel Brussel. Er werd gebruik gemaakt van de techniek van de slibwanden, wat gebruikelijk is in de tunnelbouw. Maar hij wees er op dat in Duitsland, bij de bouw van de metro in Keulen, een extra betonnen wand werd gebouwd aan de binnenkant van de tunnel. Bij de Brusselse tunnels ontbreekt die extra wand, wat deels de problemen met waterinsijpeling kan verklaren.
Oud-diensthoofd Debuysscher klonk erg bitter. "Ik betreur dat de tunnels nooit een prioriteit geweest zijn ondanks de waarschuwingen van de administratie", klonk het. Hij verwees onder meer naar de risico's van waterinsijpeling, vervuiling en chemische processen die dit veroorzaakten, en de kwaliteit van het beton, om te besluiten dat de hedendaagse problemen te voorzien waren.
Hij had ook een opmerkelijke aanval in petto tegen commissielid Bruno De Lille. Die had als staatssecretaris bevoegd voor Ambtenarenzaken geweigerd om personeel en ingenieurs aan te werven voor het onderhoud en de inspectie van de tunnels, "omdat de groenen tegen tunnels waren". Het Groen-parlementslid nam deze verwijten niet, die hij omschreef als "lachwekkend indien ze niet zo ernstig waren". Hij wees erop dat elke minister naar de ministerraad gaat met zijn wensen. Het is dan aan de ministerraad om te beslissen en daarna aan de minister van Openbare Werken - Brigitte Grouwels in dit geval, nvdr. - om de prioriteiten vast te leggen. De Lille vond dergelijke intentieprocessen tegen de groenen ongepast. "Een beetje bescheidenheid van een ingenieur van een dienst die de tunnels in dergelijke staat heeft achtergelaten is hier op zijn plaats", vond hij.
Na de vragen van de commissieleden kwam Debuysscher terug op de zaak. Hij zei dat zijn aanval op commissielid Bruno De Lille niet "persoonlijk" bedoeld was, maar dat hij zijn uiteenzetting "wat luchtiger" wilde maken.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel

Maandag 03 Maart 2025
Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.
Lees meer
Maandag 03 Maart 2025
Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteitenDe opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.
Lees meer
De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.
Lees meer