Trajectcontroles in België: een overzicht

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Wat is een trajectcontrole?

Met een trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van voertuigen gemeten over een specifiek traject. Waar de klassieke toestellen, denk aan een flitspaal, slechts één punt meten en dus te omzeilen zijn door even op de rem te gaan staan, lukt dit niet voor een trajectcontrole.

Hoe werkt een trajectcontrole?

Een trajectcontrole neemt als het ware twee punten waartussen camera's de tijd meten die elk voertuig nodig heeft om dat specifieke traject af te leggen. Op die manier wordt een gemiddelde snelheid berekend en wanneer het langsrijdende voertuig een gemiddelde snelheid heeft, diat hoger ligt dan de toegestane limiet, wordt de overtreding vastgesteld.

Waar zijn trajectcontroles te vinden?

Trajectcontroles zijn, vooral in Vlaanderen, sterk vertegenwoordigd. Ze zijn zowel terug te vinden op snelwegen als gewestwegen. Een overzicht vind je hier.

Wat is de impact van een trajectcontrole op de verkeersveiligheid?

Het feit dat ze zo talrijk aanwezig zijn en quasi niet te omzeilen, zorgt ervoor dat trajectcontroles een aanzienlijke impact gehad hebben op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid. Het aanhouden van een constante snelheid die gelijk of minder is dan de toegestane limiet zorgt niet enkel voor minder overtredingen, maar ook op het aantal ongevallen.

Weg me de flitspaal?

Ondanks de positieve impact en resultaten, botsen de trajectcontroles ook op hun beperkingen. De flitspalen zullen daarom (nog) niet helemaal verdwijnen door de trajectcontroles. Om de constante snelheid over een bepaalde afstand te meten, moet de locatie voldoende geschikt zijn. Plaatsen waar er automatisch een verandering van snelheid gebeurt, denk aan bochten of opritten van de snelweg, zijn daarom niet geschikt voor trajectcontroles. 


Neem contact met ons op

Actueel

 Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.

Lees meer
 Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Rijd je in Oostenrijk en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, welke termijnen gelden, wat de tol-/vignetregels betekenen (incl. vervangtol) en wat er gebeurt als je niet reageert. Waar nuttig verwijzen we naar officiële bronnen.

Lees meer
 Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).

Lees meer
close menu 1u