Trage wegen kunnen hele reeks maatschappelijke problemen helpen oplossen

 Trage wegen kunnen hele reeks maatschappelijke problemen helpen oplossen

Tegenwoordig moet alles smart zijn, van de smartphone tot de smart car, maar de vzw Trage Wegen kiest voor smart mobility, voor een slimme mobiliteit. Die gedachte stond centraal op een congres in ‘De Winkelhaak’ te Antwerpen, waar Trage Wegen haar toekomstvisie voorstelde onder het motto "Méér dan een weg", in aanwezigheid van meer dan 180 experts, beleidsmakers, ontwerpers en andere stakeholders. "Vlaanderen wordt met tal van problemen geconfronteerd: de klimaatverandering, luchtvervuiling en mobiliteitsproblemen, om er maar enkele te noemen. Trage wegen kunnen oplossingen bieden voor die problemen.", klinkt het.

"Wandelpaadjes, fietsroutes, veldwegen of doorsteekjes: alledaagse plekken waar we zelden bij stilstaan. Pas 15 jaar geleden dook de verzamelnaam 'trage wegen' op om te verwijzen naar trajecten die geschikt zijn voor voetgangers en fietsers. Op dat moment groeide de aandacht voor kwaliteitsvolle wandel- en fietsinfrastructuur.", aldus de vzw die de trage wegen in Vlaanderen promoot. Trage Wegen werd in 2002 opgericht vanuit een brede groep middenveldorganisaties, waaronder Scouts en Gidsen Vlaanderen, Natuurpunt, Pasar en de Wandelsportfederaties. Haar missie was te zorgen voor een uitgebreid netwerk aan trage wegen. De betekenis en waarde ervan blijkt uit de dagelijkse passage van wandelaars, fietsers, joggers, pendelaars, kinderen, recreanten en ruiters.

"Vlaanderen wordt vandaag geconfronteerd met klimaatverandering, files, lintbebouwing, verlies aan biodiversiteit, luchtvervuiling door het verkeer, etc.. Trage wegen kunnen deze maatschappelijke problemen mee helpen oplossen, maar hun potentieel blijft onderbenut. De trage wegen die vandaag toegankelijk zijn, vormen slechts een fractie van een potentieel uitgebreid weefsel. In veel gevallen blijft de kloof tussen het juridische statuut en de fysieke toegankelijkheid van een weg voor misverstanden en rechtsonzekerheid zorgen." luidde het in Antwerpen. "Veel mensen hebben in hun buurt nog geen toegang tot een sluitend netwerk aan kwalitatieve wandel- of fietspaden.", stelt Trage Wegen vast. "Ruimtelijke ontwikkeling gebeurt onvoldoende vanuit de voetganger of de fietser. Het opzetten van partnerschappen en allianties is één van de manieren waarmee Trage Wegen haar toekomstvisie wil realiseren."

Bron: BELGA


Bereken uw boete

Actueel

 Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.

Lees meer
 Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Rijdt u in Oostenrijk en krijgt u een boete? Hieronder leest u hoe u de kennisgeving begrijpt, veilig betaalt of betwist, welke versnelde procedures bestaan (onmiddellijke boete, anonieme boete, beschikking op naam), wat de regels rond vignet/tol zijn en welke risico’s u loopt als u niets onderneemt.

Lees meer
 Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).

Lees meer
close menu 1u