Trage wegen kunnen hele reeks maatschappelijke problemen helpen oplossen

 Trage wegen kunnen hele reeks maatschappelijke problemen helpen oplossen

Tegenwoordig moet alles smart zijn, van de smartphone tot de smart car, maar de vzw Trage Wegen kiest voor smart mobility, voor een slimme mobiliteit. Die gedachte stond centraal op een congres in ‘De Winkelhaak’ te Antwerpen, waar Trage Wegen haar toekomstvisie voorstelde onder het motto "Méér dan een weg", in aanwezigheid van meer dan 180 experts, beleidsmakers, ontwerpers en andere stakeholders. "Vlaanderen wordt met tal van problemen geconfronteerd: de klimaatverandering, luchtvervuiling en mobiliteitsproblemen, om er maar enkele te noemen. Trage wegen kunnen oplossingen bieden voor die problemen.", klinkt het.

"Wandelpaadjes, fietsroutes, veldwegen of doorsteekjes: alledaagse plekken waar we zelden bij stilstaan. Pas 15 jaar geleden dook de verzamelnaam 'trage wegen' op om te verwijzen naar trajecten die geschikt zijn voor voetgangers en fietsers. Op dat moment groeide de aandacht voor kwaliteitsvolle wandel- en fietsinfrastructuur.", aldus de vzw die de trage wegen in Vlaanderen promoot. Trage Wegen werd in 2002 opgericht vanuit een brede groep middenveldorganisaties, waaronder Scouts en Gidsen Vlaanderen, Natuurpunt, Pasar en de Wandelsportfederaties. Haar missie was te zorgen voor een uitgebreid netwerk aan trage wegen. De betekenis en waarde ervan blijkt uit de dagelijkse passage van wandelaars, fietsers, joggers, pendelaars, kinderen, recreanten en ruiters.

"Vlaanderen wordt vandaag geconfronteerd met klimaatverandering, files, lintbebouwing, verlies aan biodiversiteit, luchtvervuiling door het verkeer, etc.. Trage wegen kunnen deze maatschappelijke problemen mee helpen oplossen, maar hun potentieel blijft onderbenut. De trage wegen die vandaag toegankelijk zijn, vormen slechts een fractie van een potentieel uitgebreid weefsel. In veel gevallen blijft de kloof tussen het juridische statuut en de fysieke toegankelijkheid van een weg voor misverstanden en rechtsonzekerheid zorgen." luidde het in Antwerpen. "Veel mensen hebben in hun buurt nog geen toegang tot een sluitend netwerk aan kwalitatieve wandel- of fietspaden.", stelt Trage Wegen vast. "Ruimtelijke ontwikkeling gebeurt onvoldoende vanuit de voetganger of de fietser. Het opzetten van partnerschappen en allianties is één van de manieren waarmee Trage Wegen haar toekomstvisie wil realiseren."

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u