Toestand fietspaden in Vlaanderen is verslechterd tussen 2011 en 2013
Vrijdag 27 Maart 2015
De toestand van de fietspaden in Vlaanderen is tussen 2011 en 2013 verslechterd. Dat blijkt uit het rapport "Toestand van het wegennet" dat donderdag is voorgesteld in het Vlaams Parlement.
Uit de metingen blijkt dat in 2013 11,6 procent van de fietspaden in slechte of zeer slechte staat verkeerde. In 2011 ging het om 10,2 procent. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer is de terugval vooral toe te schrijven aan de impact van de strenge winter van 2012-2013. Uit onderzoek blijkt ook dat veel fietspaden aan rotondes en kruispunten met verkeerslichten niet helemaal conform de richtlijnen zijn.
Van de ruim 6.600 kilometer fietspaden die in 2013 werd geïnspecteerd, verkeerde 83,2 procent in goede of uitstekende toestand. Dat is een lichte daling tegenover de vorige meting in 2011. Toen was bijna 85 procent van de fietspaden in goede of uitstekende staat. Tegenover die terugval staat wel dat steeds meer fietspaden conform het Vademecum Fietsvoorzieningen zijn, zeg maar aangelegd of onderhouden volgens een reeks regels rond veiligheid en comfort. In 2011 was 37,2 procent conform de regels, in 2013 was dat 39,7 procent of een stijging met 2,5 procent.
Voor het eerst zijn ook specifieke controles uitgevoerd van fietspaden aan rotondes en fietspaden aan kruispunten met verkeerslichten. Er werd gekeken of de betrokken fietspaden beantwoorden aan de richtlijnen (uit het Vademecum Fietspaden en het Vademecum Veilige Wegen en Kruispunten). Voor deze nulmeting zijn fietspaden aan 539 rotondes onder de loep genomen.
Daarvan bleek de helft (274) niet helemaal conform de regels. Voor fietspaden aan kruispunten met verkeerslichten is de score nog iets slechter. In totaal werden bijna 1.500 geïnspecteerd. Bijna 1.000 daarvan bleken niet conform de richtlijnen.
BRUSSELS 26/03 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer