Tobback wil ANPR-camera's op het Martelarenplein en Rector De Somerplein in Leuven
Zondag 16 Augustus 2015
De Leuvense burgemeester Louis Tobback wil nummerplaatherkennende ANPR-camera's plaatsen op het Martelarenplein voor het station en aan het Rector De Somerplein in het stadscentrum om de vele autobestuurders te kunnen beboeten die er de verkeersregeling niet respecteren. Dat zei Tobback donderdagavond op ROB-tv. Momenteel staan er op het grondgebied van Leuven nog geen dergelijke camera's.
"Om autobestuurders te beletten de verkeersborden te negeren, zouden we hier een vaste agent moet plaatsen en dan nog eens een motorrijder dienen in te zetten om achter de overtreders te rijden en ze tegen te houden. Dat is natuurlijk bijzonder tijd- en personeelsrovend. Als we dit kunnen vervangen door een automatische nummerplaatherkenning zou ons dat ongetwijfeld een deel personeel besparen", aldus Tobback.
Aanleiding voor het interview met Tobback was het feit dat Leuven exact tien jaar geleden gestart is met het plaatsen van bewakingscamera's in de binnenstad, meer bepaald in de Mechelsestraat en op de Oude Markt. Momenteel hangen er op verschillende plaatsen in het centrum al 75 camera's. Dankzij de beelden heeft de politie al heel wat zaken kunnen oplossen. Volgens de Leuvense politiewoordvoerder Marc Vranckx is de perceptie bij de burger over die camera's op tien jaar tijd helemaal veranderd. "Terwijl burgers oorspronkelijk zeer kritisch waren omwille van de privacy, zijn ze nu op tal van plaatsen vragende partij", aldus Vranckx.
LEUVEN 13/08 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer