"Tegen 2030 mogen er geen verkeersdoden meer vallen in Antwerpen" (gouverneur)
Maandag 07 December 2015

Het aantal doden en zwaargewonden in en door het verkeer in de provincie Antwerpen moet de komende jaren jaarlijks met 10 procent dalen tot er ten laatste in 2030 geen enkele meer te betreuren valt. Die ambitie heeft Antwerps gouverneur Cathy Berx vrijdag uitgesproken tijdens haar jaarlijkse "state of the province" voor de provincieraad. Om die doelstelling te bereiken, vraagt de gouverneur om extra maatregelen zoals nultolerantie voor rijden onder invloed en een geactualiseerde en betrouwbare kruispuntdatabank voor de controle op rijbewijzen.
Vorig jaar lieten nog 83 mensen het leven op de Antwerpse wegen, maar de provincie is de voorbije decennia wel al een pak veiliger geworden. Zo is het aantal verkeersdoden per jaar sinds 2002 meer dan gehalveerd. Berx prees vrijdag ook recente lokale initiatieven zoals "de campagnes en het lik-op-stukverkeersveiligheidsbeleid" van de stad Antwerpen en de strijd tegen verkeersonveiligheid in Mechelen - "bij mijn weten controleert geen enkele zone meer en strategischer dan de politiezone Mechelen-Willebroek".
Toch kan en moet het nog veel beter, stelt de gouverneur. Ze rekent daarbij op de voortdurende technologische evolutie, zoals inzake de driverless car, automatische remsystemen en snelheidsbegrenzers, alcoholsloten en een zwarte doos voor wagens. Maar er zijn nu al bijkomende investeringen mogelijk die tot betere resultaten kunnen leiden, vindt ze. "Rust politie- en handhavingsdiensten uit met mobiele werkstations en betaalterminals zodat ze alle boetes meteen kunnen innen", stelt Berx voor. "Maak ook werk van een performant netwerk van ANPR-systemen en een elektronisch rijbewijs zodat de elektronische intrekking van rijbewijzen mogelijk wordt."
Berx wil alvast jaarlijks de gemeenten zonder of met het minst aantal doden en zwaargewonden in het verkeer en de gemeente met de grootste relatieve daling daarin symbolisch laten uitroepen tot "verkeersveilige gemeente provincie Antwerpen".
ANTWERPEN 04/12 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Maandag 03 Maart 2025
Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.
Lees meer
Maandag 03 Maart 2025
Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteitenDe opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.
Lees meer
De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.
Lees meer