"Tegen 2030 mogen er geen verkeersdoden meer vallen in Antwerpen" (gouverneur)

 "Tegen 2030 mogen er geen verkeersdoden meer vallen in Antwerpen" (gouverneur)

Het aantal doden en zwaargewonden in en door het verkeer in de provincie Antwerpen moet de komende jaren jaarlijks met 10 procent dalen tot er ten laatste in 2030 geen enkele meer te betreuren valt. Die ambitie heeft Antwerps gouverneur Cathy Berx vrijdag uitgesproken tijdens haar jaarlijkse "state of the province" voor de provincieraad. Om die doelstelling te bereiken, vraagt de gouverneur om extra maatregelen zoals nultolerantie voor rijden onder invloed en een geactualiseerde en betrouwbare kruispuntdatabank voor de controle op rijbewijzen.

Vorig jaar lieten nog 83 mensen het leven op de Antwerpse wegen, maar de provincie is de voorbije decennia wel al een pak veiliger geworden. Zo is het aantal verkeersdoden per jaar sinds 2002 meer dan gehalveerd. Berx prees vrijdag ook recente lokale initiatieven zoals "de campagnes en het lik-op-stukverkeersveiligheidsbeleid" van de stad Antwerpen en de strijd tegen verkeersonveiligheid in Mechelen - "bij mijn weten controleert geen enkele zone meer en strategischer dan de politiezone Mechelen-Willebroek".

Toch kan en moet het nog veel beter, stelt de gouverneur. Ze rekent daarbij op de voortdurende technologische evolutie, zoals inzake de driverless car, automatische remsystemen en snelheidsbegrenzers, alcoholsloten en een zwarte doos voor wagens. Maar er zijn nu al bijkomende investeringen mogelijk die tot betere resultaten kunnen leiden, vindt ze. "Rust politie- en handhavingsdiensten uit met mobiele werkstations en betaalterminals zodat ze alle boetes meteen kunnen innen", stelt Berx voor. "Maak ook werk van een performant netwerk van ANPR-systemen en een elektronisch rijbewijs zodat de elektronische intrekking van rijbewijzen mogelijk wordt."

Berx wil alvast jaarlijks de gemeenten zonder of met het minst aantal doden en zwaargewonden in het verkeer en de gemeente met de grootste relatieve daling daarin symbolisch laten uitroepen tot "verkeersveilige gemeente provincie Antwerpen".

ANTWERPEN 04/12 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u