"Tegen 2030 mogen er geen verkeersdoden meer vallen in Antwerpen" (gouverneur)

 "Tegen 2030 mogen er geen verkeersdoden meer vallen in Antwerpen" (gouverneur)

Het aantal doden en zwaargewonden in en door het verkeer in de provincie Antwerpen moet de komende jaren jaarlijks met 10 procent dalen tot er ten laatste in 2030 geen enkele meer te betreuren valt. Die ambitie heeft Antwerps gouverneur Cathy Berx vrijdag uitgesproken tijdens haar jaarlijkse "state of the province" voor de provincieraad. Om die doelstelling te bereiken, vraagt de gouverneur om extra maatregelen zoals nultolerantie voor rijden onder invloed en een geactualiseerde en betrouwbare kruispuntdatabank voor de controle op rijbewijzen.

Vorig jaar lieten nog 83 mensen het leven op de Antwerpse wegen, maar de provincie is de voorbije decennia wel al een pak veiliger geworden. Zo is het aantal verkeersdoden per jaar sinds 2002 meer dan gehalveerd. Berx prees vrijdag ook recente lokale initiatieven zoals "de campagnes en het lik-op-stukverkeersveiligheidsbeleid" van de stad Antwerpen en de strijd tegen verkeersonveiligheid in Mechelen - "bij mijn weten controleert geen enkele zone meer en strategischer dan de politiezone Mechelen-Willebroek".

Toch kan en moet het nog veel beter, stelt de gouverneur. Ze rekent daarbij op de voortdurende technologische evolutie, zoals inzake de driverless car, automatische remsystemen en snelheidsbegrenzers, alcoholsloten en een zwarte doos voor wagens. Maar er zijn nu al bijkomende investeringen mogelijk die tot betere resultaten kunnen leiden, vindt ze. "Rust politie- en handhavingsdiensten uit met mobiele werkstations en betaalterminals zodat ze alle boetes meteen kunnen innen", stelt Berx voor. "Maak ook werk van een performant netwerk van ANPR-systemen en een elektronisch rijbewijs zodat de elektronische intrekking van rijbewijzen mogelijk wordt."

Berx wil alvast jaarlijks de gemeenten zonder of met het minst aantal doden en zwaargewonden in het verkeer en de gemeente met de grootste relatieve daling daarin symbolisch laten uitroepen tot "verkeersveilige gemeente provincie Antwerpen".

ANTWERPEN 04/12 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u