Studenten ontwerpen elektrische wagen die op 2,7" 100 km/uur haalt
Dinsdag 09 Juni 2015
Een 37-koppig studententeam van KU Leuven en hogeschool Thomas More uit Mechelen hebben op 9 maanden tijd de elektrische racewagen "Umicore Luna" ontwikkeld. Die haalt op nauwelijks 2,7" 100 km/uur. De komende maanden zullen zij als enig Belgisch team met deze wagen deelnemen aan races in Silverstone (GB), Hockenheim (Duitsland) en Most (Tsjechïe), in het kader van Formula Student, de grootste studentencompetitie ter wereld.
Het is het vierde jaar op rij dat Leuvense ingenieursstudenten een elektrische racewagen bouwen waarmee ze aan deze competitie deelnemen. In vergelijking met vorig jaar is de tijd om een snelheid van 100 km/uur te halen dezelfde gebleven, maar de wagen is met zijn 197 kilo lichter dan die van 2014, die 210 kilo woog. De topsnelheid is begrensd tot 120 à 130 km/uur, tegenover 140 km/uur vorig jaar. De nieuwe wagen is 2,40 meter lang (vorig jaar 3 meter) en net als vorig jaar 1,50 meter breed.
"Dit jaar hebben we voor het eerst een eigen motor ontwikkeld met de focus op efficiëntie en duurzaamheid. Bovendien werd de tandwielkast geïntegreerd in de motor. Een andere nieuwigheid in vergelijking met vorig jaar zijn de vleugels vooraan en achteraan op de wagen zoals bij een echte Formule 1-wagen", aldus woordvoerder Wouter Lutin.
"Met de realisatie van de 'Umicore Luna' hebben we bewezen dat een elektrische aandrijflijn niets dan voordelen biedt, en niet moet onderdoen voor de meeste high-endsportwagens", aldus teamleider Nick Verlooy. Umicore, hoofdsponsor van de wagen, is bij monde van Tom Van Bellinghen opgetogen met de wijze waarop de studenten gepassioneerd zijn door schone technologie. "Deze toekomstige ingenieurs zullen de evolutie naar een duurzamere wereld mee kunnen bepalen", aldus Van Bellinghen.
LEUVEN 04/06 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer