"Stille" vrachtwagens leveren buiten file-uren

 "Stille" vrachtwagens leveren buiten file-uren

Supermarktketens mogen hun winkels in Vlaanderen vanaf februari 2016 al vanaf 6 uur 's ochtends tot 23 uur 's avonds bevoorraden. Dat heeft Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) beslist, na twee uitgebreide proefprojecten, schrijft de Gazet van Antwerpen woensdag. De minister wil zo de filelast op de wegen tijdens de spitsuren verkleinen.

"De proefprojecten waren een groot succes. De vrachtwagens konden de supermarkten in de dagrand veel vlotter bereiken, omdat er geen files waren", zegt Schauvliege in de krant. "Ze stonden ook minder lang stil, waardoor ze minder schadelijke stoffen uitstoten. In Nederland mogen vrachtwagens al jaren de supermarkten in de dagrand bevoorraden. Sindsdien zijn er daar in dichtbevolkte gebieden veel minder verkeersdoden door vrachtwagens."

De Vlaamse regering heeft de geluidsnormen aangepast, zodat de supermarkten hun leveringen heel vroeg en heel laat op de dag kunnen doen. De voorwaarde is wel dat er gereden wordt met geluidsarm materiaal en dat de winkels geluidsarme laad- en loskades hebben. Het worden dus 'stille' vrachtwagens.

Colruyt wil volgend jaar al starten. "Wij hebben 3,5 miljoen euro geïnvesteerd in geluidsarme materialen en een opleiding waarbij onze chauffeurs hebben geleerd hoe ze 's morgens en 's avonds zo stil mogelijk hun werk kunnen doen", zegt Ivan Van de Bril, directeur logistiek bij Colruyt. 

BRUSSEL 21/10 04:48 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u