Sp.a wil rijbewijs dronken doodrijders langer intrekken, CD&V waarschuwt

  Sp.a wil rijbewijs dronken doodrijders langer intrekken, CD&V waarschuwt

Als het van oppositiepartij sp.a afhangt, kunnen bestuurders die in dronken toestand een ongeval met doden of zwaargewonden veroorzaken pas terug achter het stuur plaatsnemen wanneer de rechter uitspraak heeft gedaan. CD&V heeft begrip voor het voorstel, maar waarschuwt voor juridische problemen.

Zoals bekend kan België geen al te best rapport voorleggen als het gaat over het aantal verkeersdoden. "In vergelijking met andere Euroese landen behoren we tot de slechtste leerlingen van de klas. In West-Europa doet zelfs geen enkel land slechter", zegt Temmerman. Daarbij blijven alcohol en overdreven snelheid tot de belangrijkste oorzaken horen. "Zo zit bij 25 procent van de dodelijke ongevallen de chauffeur dronken achter het stuur".

Het stoot Temmerman tegen de borst dat bestuurders die in dronken toestand een dodelijk ongeval veroorzaken, na veertien dagen opnieuw over hun rijbewijs kunnen beschikken. "Vandaag is de situatie zo dat je rijbewijs voor twee weken wordt ingetrokken. Op uitdrukkelijke vraag kan het rijbewijs gedurende een langere periode worden ingetrokken, maar in de praktijk gebeurt dat nauwelijks", luidt het. "Het is onwezenlijk dat chauffeurs zo snel hun rijbewijs opnieuw in handen krijgen na een dodelijk ongeval in dronken toestand".

Daarom heeft de oppositiepartij een wetsvoorstel klaar waarbij in geval van een zwaar verkeersongeval met doden of zwaargewonden als gevolg van alcoholintoxicatie, het rijbewijs niet wordt teruggegeven tot de rechter een uitspraak heeft gedaan. Volgens Temmerman duurt dat gemiddeld een aantal maanden tot maximaal een jaar.

Ook CD&V-mobiliteitsexpert Jef Van den Bergh vindt dat de straffen strenger kunnen. "We stellen ons de vraag of een maximumstraf van vijf jaar altijd voldoende is na zulke drama's", bevestigt hij.

Niettemin waarschuwt de CD&V'er voor de juridische gevolgen van het sp.a-voorstel. De veertien dagen rijverbod voor doodrijders meteen na de aanrijding - en dus nog voor een veroordeling - vormen immers een beveiligingsmaatregel en geen sanctie. Wordt die termijn fors uitgebreid, dan dreigt dit juridisch als sanctie gezien te worden, waardoor er geen eigenlijke straf meer mogelijk is. Je kan immers geen twee keer voor eenzelfde feit bestraft worden, brengt Van den Bergh in herinnering.

Bovendien dreigen ook problemen op te duiken met het gelijkheidsbeginsel, vermoedt de CD&V'er nog. "Als de ene politierechtbank korte en de andere lange wachttijden heeft, zou dat verschillende gevolgen hebben. Ook hiervoor is het erg belangrijk om dit goed te onderzoeken en te onderbouwen", besluit hij.

BRUSSEL 01/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u