Sp.a wil rijbewijs dronken doodrijders langer intrekken, CD&V waarschuwt

  Sp.a wil rijbewijs dronken doodrijders langer intrekken, CD&V waarschuwt

Als het van oppositiepartij sp.a afhangt, kunnen bestuurders die in dronken toestand een ongeval met doden of zwaargewonden veroorzaken pas terug achter het stuur plaatsnemen wanneer de rechter uitspraak heeft gedaan. CD&V heeft begrip voor het voorstel, maar waarschuwt voor juridische problemen.

Zoals bekend kan België geen al te best rapport voorleggen als het gaat over het aantal verkeersdoden. "In vergelijking met andere Euroese landen behoren we tot de slechtste leerlingen van de klas. In West-Europa doet zelfs geen enkel land slechter", zegt Temmerman. Daarbij blijven alcohol en overdreven snelheid tot de belangrijkste oorzaken horen. "Zo zit bij 25 procent van de dodelijke ongevallen de chauffeur dronken achter het stuur".

Het stoot Temmerman tegen de borst dat bestuurders die in dronken toestand een dodelijk ongeval veroorzaken, na veertien dagen opnieuw over hun rijbewijs kunnen beschikken. "Vandaag is de situatie zo dat je rijbewijs voor twee weken wordt ingetrokken. Op uitdrukkelijke vraag kan het rijbewijs gedurende een langere periode worden ingetrokken, maar in de praktijk gebeurt dat nauwelijks", luidt het. "Het is onwezenlijk dat chauffeurs zo snel hun rijbewijs opnieuw in handen krijgen na een dodelijk ongeval in dronken toestand".

Daarom heeft de oppositiepartij een wetsvoorstel klaar waarbij in geval van een zwaar verkeersongeval met doden of zwaargewonden als gevolg van alcoholintoxicatie, het rijbewijs niet wordt teruggegeven tot de rechter een uitspraak heeft gedaan. Volgens Temmerman duurt dat gemiddeld een aantal maanden tot maximaal een jaar.

Ook CD&V-mobiliteitsexpert Jef Van den Bergh vindt dat de straffen strenger kunnen. "We stellen ons de vraag of een maximumstraf van vijf jaar altijd voldoende is na zulke drama's", bevestigt hij.

Niettemin waarschuwt de CD&V'er voor de juridische gevolgen van het sp.a-voorstel. De veertien dagen rijverbod voor doodrijders meteen na de aanrijding - en dus nog voor een veroordeling - vormen immers een beveiligingsmaatregel en geen sanctie. Wordt die termijn fors uitgebreid, dan dreigt dit juridisch als sanctie gezien te worden, waardoor er geen eigenlijke straf meer mogelijk is. Je kan immers geen twee keer voor eenzelfde feit bestraft worden, brengt Van den Bergh in herinnering.

Bovendien dreigen ook problemen op te duiken met het gelijkheidsbeginsel, vermoedt de CD&V'er nog. "Als de ene politierechtbank korte en de andere lange wachttijden heeft, zou dat verschillende gevolgen hebben. Ook hiervoor is het erg belangrijk om dit goed te onderzoeken en te onderbouwen", besluit hij.

BRUSSEL 01/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

Donderdag 16 Juni 2022

Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

De objectiviteitsclausule is een clausule die wettelijk aanwezig moet zijn in alle rechtsbijstandverzekeringspolissen. Maar wat is het doel ervan, wanneer kan er een beroep op worden gedaan en wat met de mogelijke kosten bij de toepassing ervan? De advocaten van Intolaw vatten in dit artikel samen wat u moet weten over de objectiviteitsclausule in België

Lees meer
 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
close menu 1u