Sp.a wil rijbewijs dronken doodrijders langer intrekken, CD&V waarschuwt
Donderdag 03 September 2015

Als het van oppositiepartij sp.a afhangt, kunnen bestuurders die in dronken toestand een ongeval met doden of zwaargewonden veroorzaken pas terug achter het stuur plaatsnemen wanneer de rechter uitspraak heeft gedaan. CD&V heeft begrip voor het voorstel, maar waarschuwt voor juridische problemen.
Zoals bekend kan België geen al te best rapport voorleggen als het gaat over het aantal verkeersdoden. "In vergelijking met andere Euroese landen behoren we tot de slechtste leerlingen van de klas. In West-Europa doet zelfs geen enkel land slechter", zegt Temmerman. Daarbij blijven alcohol en overdreven snelheid tot de belangrijkste oorzaken horen. "Zo zit bij 25 procent van de dodelijke ongevallen de chauffeur dronken achter het stuur".
Het stoot Temmerman tegen de borst dat bestuurders die in dronken toestand een dodelijk ongeval veroorzaken, na veertien dagen opnieuw over hun rijbewijs kunnen beschikken. "Vandaag is de situatie zo dat je rijbewijs voor twee weken wordt ingetrokken. Op uitdrukkelijke vraag kan het rijbewijs gedurende een langere periode worden ingetrokken, maar in de praktijk gebeurt dat nauwelijks", luidt het. "Het is onwezenlijk dat chauffeurs zo snel hun rijbewijs opnieuw in handen krijgen na een dodelijk ongeval in dronken toestand".
Daarom heeft de oppositiepartij een wetsvoorstel klaar waarbij in geval van een zwaar verkeersongeval met doden of zwaargewonden als gevolg van alcoholintoxicatie, het rijbewijs niet wordt teruggegeven tot de rechter een uitspraak heeft gedaan. Volgens Temmerman duurt dat gemiddeld een aantal maanden tot maximaal een jaar.
Ook CD&V-mobiliteitsexpert Jef Van den Bergh vindt dat de straffen strenger kunnen. "We stellen ons de vraag of een maximumstraf van vijf jaar altijd voldoende is na zulke drama's", bevestigt hij.
Niettemin waarschuwt de CD&V'er voor de juridische gevolgen van het sp.a-voorstel. De veertien dagen rijverbod voor doodrijders meteen na de aanrijding - en dus nog voor een veroordeling - vormen immers een beveiligingsmaatregel en geen sanctie. Wordt die termijn fors uitgebreid, dan dreigt dit juridisch als sanctie gezien te worden, waardoor er geen eigenlijke straf meer mogelijk is. Je kan immers geen twee keer voor eenzelfde feit bestraft worden, brengt Van den Bergh in herinnering.
Bovendien dreigen ook problemen op te duiken met het gelijkheidsbeginsel, vermoedt de CD&V'er nog. "Als de ene politierechtbank korte en de andere lange wachttijden heeft, zou dat verschillende gevolgen hebben. Ook hiervoor is het erg belangrijk om dit goed te onderzoeken en te onderbouwen", besluit hij.
BRUSSEL 01/09 (BELGA)
Bereken uw boete
Actueel

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.
Lees meer
Rijd je in Oostenrijk en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, welke termijnen gelden, wat de tol-/vignetregels betekenen (incl. vervangtol) en wat er gebeurt als je niet reageert. Waar nuttig verwijzen we naar officiële bronnen.
Lees meer
Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).
Lees meer