Sp.a, Groen en UF dringen samen aan op duurzame mobiliteitsvisie op Brusselse Ring

 Sp.a, Groen en UF dringen samen aan op duurzame mobiliteitsvisie op Brusselse Ring

Oppositiepartijen sp.a, Groen en UF hebben een gezamenlijke motie klaar waarin ze de Vlaamse regering aansporen een "integrale en duurzame visie" te ontwikkelen voor de mobiliteit op en rond de Brusselse Ring. Volgens de oppositie ontbreekt die visie momenteel. In de motie leggen Katia Segers (sp.a), Joris Vandenbroucke (sp.a), An Moerenhout (Groen) en Christian Van Eyken (UF) een aantal concrete oplossingen op tafel. 

De Brusselse Ring is al langer één van de meest congestiegevoelige plekken in ons land en zelfs in Europa. Bovendien staan er in en rond Brussel een aantal grote projecten op stapel (nieuw nationaal voetbalstadion, NEO, Dockx Bruxsel en Uplace) die ook hun impact zullen hebben op de mobiliteit.

Daarom is er nood aan een "duurzame integrale visie", legt sp.a-politica Katia Segers uit. Die visie ontbreekt volgens haar momenteel bij de Vlaamse regering. Daarom dient Segers samen met Groen en het Franstalige UF een motie in met een aantal voorstellen.

"In eerste instantie kan de Vlaamse regering de huidige congestie en het aantal ongevallen op de R0 reduceren via de realisatie van een aantal 'quick wins'", luidt het. Daarbij wordt onder meer een verlaging van de maximumsnelheid van 120 km/u naar 100 km/u gesuggereerd.

Daarnaast is ook een snelle realisatie van het GEN (Gewestelijk ExpresNet) onontbeerlijk.

"Indien de Vlaamse regering wil getuigen van goed bestuur inzake mobiliteit op en aan de Brusselse Ring, dan zal ze voor het al dan niet uitvoeren van grote projecten rond de Brusselse Ring keuzes moeten maken in functie van hun maatschappelijke meerwaarde", besluit Katia Segers. "De baten moeten opwegen tegen de maatschappelijke kosten", klinkt het.

BRUSSEL 12/01 (BELGA) 


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u