"Snelheidsbeperking Antwerpse ring heeft beperkt negatief effect op doorstroming" (Weyts)

 "Snelheidsbeperking Antwerpse ring heeft beperkt negatief effect op doorstroming" (Weyts)

Een snelheidsbeperking op de Antwerpse ring van 100 tot 70 km per uur heeft geen positief effect op de doorstroming. Op bepaalde plaatsen en - met uitzondering van de E17 - op de toekomende snelwegen nemen de files hierdoor licht toe. Er valt ook geen significant effect te verwachten op de uitstoot van schadelijke stoffen en de verkeersveiligheid. Dat stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts in antwoord op een schriftelijke vraag van Yasmine Kherbache (sp.a).

Weyts baseert zich op een studie over het effect van een snelheidsbeperking tot 70 km/u die Antwerpen in 2012 liet uitvoeren naar aanleiding van het 'Overkappingsonderzoek Antwerpse Ring'. "Hieruit blijkt dat de bestaande knelpunten die de doorstroming beperken behouden blijven. De files blijven behouden en nemen op sommige plaatsen zelfs licht toe. De reistijd stijgt met ongeveer 5 minuten. Ook het aantal voertuigverliesuren neemt toe met zowat 10 procent voor de ring en de toekomende snelwegen en dit zowel in de ochtend- als avondspits", aldus de minister.

Aangezien een dergelijke maatregel geen positieve impact heeft op de doorstroming valt te verwachten dat ook het effect op de uitstoot van het verkeer beperkt zal zijn. "Uit een studie in opdracht van LNE blijkt dat bij een beperkte snelheidsbeperking tot 90 km/u de emissies van het licht verkeer afnemen, maar die van het zwaar verkeer enigszins toenemen. Omdat de lichte voertuigen meer dan 80 procent van de kilometers afleggen nemen de totale emissies af", aldus Weyts.

Ook naar verkeersveiligheid valt volgens hem geen grote winst te verwachten. Er dreigt 's nachts bovendien een verschuiving van het verkeer naar het onderliggende wegennet omdat het in een aantal gevallen dan terug interessanter wordt om doorheen de stad te rijden.

BRUSSEL 19/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u