Slimme verkeerslichten aan Tiensesteenweg Leuven vertraagden het verkeer

 Slimme verkeerslichten aan Tiensesteenweg Leuven vertraagden het verkeer

De slimme regeling voor de verkeerslichten aan 7 kruispunten op de Tiensesteenweg in Leuven die het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) begin 2014 opstartte in het kader van het proefproject Utopia hebben de verkeersafwikkeling alleen maar vertraagd zowel voor het gemotoriseerd verkeer, het openbaar vervoer, de voetgangers en fietsers. Dat blijkt uit een studie in opdracht van AWV door het studiebureau Grontmij Belgium.

De gemiddelde reistijd voor het gemotoriseerd verkeer over het volledige traject bleek na invoering op dinsdag en donderdag 5,7 procent langer. Op zaterdag liep dit zelfs op tot 13,4 procent. Fietsers en voetgangers moesten aan de oversteken gemiddeld 5 tot 10 seconden langer wachten. Voor alle bustrajecten, met uitzondering van bus 3 richting station, werden eveneens vertragingen geregistreerd. Voor buslijn 380 beliep de vertraging zelfs 13 tot 30 procent in vergelijking met de reistijd in het klassieke regime. Voor andere bustrajecten schommelde het verschil rond 10 procent.

In hun rapport schrijven de onderzoekers het feit dat het verwachte resultaat niet bereikt werd mogelijks toe aan het feit dat het verkeersbeeld van de Tiensesteenweg niet overeenkomt met de premissen van Utopia en er onvoldoende rekening werd gehouden met factoren die de verkeersdoorstroming verstoren zoals toegangen tot parkings van winkels en tankstations, zijdelings parkeren, overstekende wagens, enz. Mogelijk werden ook niet alle regelmogelijkheden van Utopia toegepast en zou een verdere optimalisatie van de lichtenregeling wel tot resultaat leiden. Het is uitgesloten dat technische problemen aan het geïnstalleerde systeem aan de basis liggen van de gemeten resultaten.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u