Slechts zowat een derde van autobelastingen gebruikt voor mobiliteit

 Slechts zowat een derde van autobelastingen gebruikt voor mobiliteit

Van de 17 miljard euro die de Belgische autobezitters jaarlijks opbrengen aan de overheden, gaat slechts 36 procent naar investeringen in openbaar vervoer en weginfrastructuur. Dat meldt mobiliteitsorganisatie Touring vrijdag, die oproept om alle autotaksen te investeren in infrastructuur en mobiliteitsoplossingen.

Van de 17 miljard euro opbrengsten gaat volgens Touring zowat 5 miljard euro naar openbaar vervoer: 900 miljoen naar De Lijn, 350 miljoen naar TEC, 285 miljoen naar MIVB en de rest naar de NMBS. Slechts ongeveer 1,2 miljard euro gaat naar weginfrastructuur, "de rest wordt opgesoupeerd door het algemeen budget dat niets met mobiliteit en verkeer te maken heeft", klinkt het.

Touring zegt akkoord te zijn met het feit dat weggebruikers bijdragen tot het openbaar vervoer, maar niet met "de wanverhouding" die ontstaan is. "Het uitgangspunt is verkeerd en weggebruikers zouden moeten kunnen betalen voor de infrastructuur waarvan ze gebruik maken, in plaats van zomaar forfaitaire taksen te betalen", aldus Touring.

De gevolgen laten zich volgens de mobiliteitsorganisatie nu overduidelijk voelen in het Brussels Gewest, waar van de 183,3 miljoen euro die jaarlijks bij Brusselse voertuigbezitters geïnd wordt, "alles naar het openbaar vervoer gaat". Zo werd van 2006 tot 2014 zowat 1,4 miljard euro geïnvesteerd in het Brusselse openbaar vervoer, terwijl de Brusselse voertuigbezitters in die zeven jaar 1,3 miljard euro opbrachten.

"De overheid moest dus nog bijpassen. Dat betekent dat het hele budget voor infrastructuur elders moet worden gezocht. Eigenlijk zouden we de Brusselse voertuigbezitters moeten voorstellen om hun geld terug te eisen, maar tegelijk vinden we ook dat er nog veel te weinig wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer. Plannen voor de uitbreiding van de metro tot in de rand blijven nu dode letter, en dat is juist wat we bedoelen met het gebrek aan alternatieven."

Touring lanceert daarom een petitie waarmee ze de overheden wil stimuleren om meer te investeren in duurzame mobiliteit en in infrastructuur die de doorstroming bevordert en de veiligheid verhoogt.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Daar is de zon, daar is de BOB-campagne

Vrijdag 01 Juli 2022

Daar is de zon, daar is de BOB-campagne

‘Deze keer ben ik BOB’ luidt de titel van de nieuwe BOB-zomercampagne. Dat België uitermate slecht scoort in een Europees onderzoek naar alcohol achter het stuur, toont het blijvende belang van dergelijke campagnes aan.

Lees meer
 Nieuwe wet voor de elektrische step

Woensdag 29 Juni 2022

Nieuwe wet voor de elektrische step

De regels voor elektrische steps staan op het punt te veranderen als gevolg van een wijziging in de verkeerswetgeving. Deze wijzigingen treden in werking op 1 juli 2022. Intolaw biedt u een overzicht van de wijzigingen die van kracht zullen worden:

Lees meer
 Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

Donderdag 16 Juni 2022

Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

De objectiviteitsclausule is een clausule die wettelijk aanwezig moet zijn in alle rechtsbijstandverzekeringspolissen. Maar wat is het doel ervan, wanneer kan er een beroep op worden gedaan en wat met de mogelijke kosten bij de toepassing ervan? De advocaten van Intolaw vatten in dit artikel samen wat u moet weten over de objectiviteitsclausule in België

Lees meer
close menu 1u