Slechts zowat een derde van autobelastingen gebruikt voor mobiliteit

 Slechts zowat een derde van autobelastingen gebruikt voor mobiliteit

Van de 17 miljard euro die de Belgische autobezitters jaarlijks opbrengen aan de overheden, gaat slechts 36 procent naar investeringen in openbaar vervoer en weginfrastructuur. Dat meldt mobiliteitsorganisatie Touring vrijdag, die oproept om alle autotaksen te investeren in infrastructuur en mobiliteitsoplossingen.

Van de 17 miljard euro opbrengsten gaat volgens Touring zowat 5 miljard euro naar openbaar vervoer: 900 miljoen naar De Lijn, 350 miljoen naar TEC, 285 miljoen naar MIVB en de rest naar de NMBS. Slechts ongeveer 1,2 miljard euro gaat naar weginfrastructuur, "de rest wordt opgesoupeerd door het algemeen budget dat niets met mobiliteit en verkeer te maken heeft", klinkt het.

Touring zegt akkoord te zijn met het feit dat weggebruikers bijdragen tot het openbaar vervoer, maar niet met "de wanverhouding" die ontstaan is. "Het uitgangspunt is verkeerd en weggebruikers zouden moeten kunnen betalen voor de infrastructuur waarvan ze gebruik maken, in plaats van zomaar forfaitaire taksen te betalen", aldus Touring.

De gevolgen laten zich volgens de mobiliteitsorganisatie nu overduidelijk voelen in het Brussels Gewest, waar van de 183,3 miljoen euro die jaarlijks bij Brusselse voertuigbezitters geïnd wordt, "alles naar het openbaar vervoer gaat". Zo werd van 2006 tot 2014 zowat 1,4 miljard euro geïnvesteerd in het Brusselse openbaar vervoer, terwijl de Brusselse voertuigbezitters in die zeven jaar 1,3 miljard euro opbrachten.

"De overheid moest dus nog bijpassen. Dat betekent dat het hele budget voor infrastructuur elders moet worden gezocht. Eigenlijk zouden we de Brusselse voertuigbezitters moeten voorstellen om hun geld terug te eisen, maar tegelijk vinden we ook dat er nog veel te weinig wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer. Plannen voor de uitbreiding van de metro tot in de rand blijven nu dode letter, en dat is juist wat we bedoelen met het gebrek aan alternatieven."

Touring lanceert daarom een petitie waarmee ze de overheden wil stimuleren om meer te investeren in duurzame mobiliteit en in infrastructuur die de doorstroming bevordert en de veiligheid verhoogt.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u