Slechts zowat een derde van autobelastingen gebruikt voor mobiliteit
Zaterdag 20 Februari 2016
Van de 17 miljard euro die de Belgische autobezitters jaarlijks opbrengen aan de overheden, gaat slechts 36 procent naar investeringen in openbaar vervoer en weginfrastructuur. Dat meldt mobiliteitsorganisatie Touring vrijdag, die oproept om alle autotaksen te investeren in infrastructuur en mobiliteitsoplossingen.
Van de 17 miljard euro opbrengsten gaat volgens Touring zowat 5 miljard euro naar openbaar vervoer: 900 miljoen naar De Lijn, 350 miljoen naar TEC, 285 miljoen naar MIVB en de rest naar de NMBS. Slechts ongeveer 1,2 miljard euro gaat naar weginfrastructuur, "de rest wordt opgesoupeerd door het algemeen budget dat niets met mobiliteit en verkeer te maken heeft", klinkt het.
Touring zegt akkoord te zijn met het feit dat weggebruikers bijdragen tot het openbaar vervoer, maar niet met "de wanverhouding" die ontstaan is. "Het uitgangspunt is verkeerd en weggebruikers zouden moeten kunnen betalen voor de infrastructuur waarvan ze gebruik maken, in plaats van zomaar forfaitaire taksen te betalen", aldus Touring.
De gevolgen laten zich volgens de mobiliteitsorganisatie nu overduidelijk voelen in het Brussels Gewest, waar van de 183,3 miljoen euro die jaarlijks bij Brusselse voertuigbezitters geïnd wordt, "alles naar het openbaar vervoer gaat". Zo werd van 2006 tot 2014 zowat 1,4 miljard euro geïnvesteerd in het Brusselse openbaar vervoer, terwijl de Brusselse voertuigbezitters in die zeven jaar 1,3 miljard euro opbrachten.
"De overheid moest dus nog bijpassen. Dat betekent dat het hele budget voor infrastructuur elders moet worden gezocht. Eigenlijk zouden we de Brusselse voertuigbezitters moeten voorstellen om hun geld terug te eisen, maar tegelijk vinden we ook dat er nog veel te weinig wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer. Plannen voor de uitbreiding van de metro tot in de rand blijven nu dode letter, en dat is juist wat we bedoelen met het gebrek aan alternatieven."
Touring lanceert daarom een petitie waarmee ze de overheden wil stimuleren om meer te investeren in duurzame mobiliteit en in infrastructuur die de doorstroming bevordert en de veiligheid verhoogt.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer