Slapen onder Vlaamse brug is niet gevaarlijk
Donderdag 28 Januari 2016
De meeste van de 1.925 tunnels en bruggen in Vlaanderen zijn in goede staat. Slechts twee zijn buiten dienst gesteld. Twintig van de bouwwerken moeten op korte termijn wel worden aangepakt. Dat schrijft De Tijd woensdag.
In tegenstelling tot in Brussel gebeurt er in Vlaanderen al jaren een systematische opvolging van de gezondheidstoestand van de 1.925 tunnels en bruggen en wordt zonodig ingegrepen. Daarvoor heeft het Agentschap Wegen en Verkeer 20 "bruggeninspecteurs" en een team van 53 medewerkers in zijn "tunnelpijler" in dienst.
"Om de een à negen jaar gebeurt een grondige inspectie van elke brug of tunnel", aldus woordvoerster Ilse Luypaerts.
In functie van de vorige grondige inspectie worden de bruggen en tunnels ingedeeld in vijf categorieën, elk met een eigen inspectiefrequentie. Twee bruggen zitten in categorie 1, omdat ze zo onveilig zijn dat ze volgens de inspectie buiten dienst moeten worden gesteld. Drie kwart van de tunnels en bruggen blijkt echter in zeer goede staat te zijn. Bij een derde volstaat een inspectie om de zes jaar, bij ruim 40 procent is men gerust voor negen jaar.
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft dit jaar een investeringsbudget van 376 miljoen euro en een onderhoudsbudget van 2 miljoen euro.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer