Senioren pakken méér de bus nu die niet meer gratis is

 Senioren pakken méér de bus nu die niet meer gratis is

Sinds 65-plussers moeten betalen om met De Lijn te reizen, stappen ze meer op de bussen en trams van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij dan toen die gratis waren. "De afschaffing van de onverantwoordelijke gratispolitiek blijkt een prima zaak", stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) woensdag in een persmededeling.

De 65-plussers kunnen sinds 1 september vorig jaar niet langer gratis reizen met De Lijn. Een jaarabonnement kost momenteel 51 euro, wat voordelig is vanaf drie ritten per maand.

Volgens cijfers van De Lijn hadden eind januari 335.721 senioren een abonnement gekocht, van wie er 278.650 het ook effectief hadden gebruikt. Samen waren ze op vijf maanden tijd goed voor 11,6 miljen ritten, of gemiddeld acht per maand.

"We zien dat het gemiddeld aantal ritten per persoon hoger ligt dan vroeger", zegt Tom Van de Vreken, de woordvoerder van De Lijn. "Toen het nog gratis was, gebruikte slechts 258.000 senioren minstens één keer per maand hun abonnement", voegt Vlaams minister Weyts toe.

"Een bijdrage vragen heeft er net voor gezorgd dat onze senioren meer de bus of tram nemen", besluit Weyts uit de cijfers. "Wie een schappelijke prijs betaalt voor een abonnement, schat dat ook veel meer naar waarde en maakt er dan ook meer gebruik van."

De Lijn haalt uit de seniorenabonnementen ook meer inkomsten dan verwacht. De meeropbrengsten worden grotendeels geïnvesteerd in meer capaciteit en een betere doorstroming, klinkt het.

De 57.000 senioren die hun abonnement nog niet gebruikten, hebben zich volgens Van de Vreken mogelijk niet geregistreerd toen ze op bus of tram stapten, of wachten op beter weer.

Uit de cijfers blijkt dat in de provincie Antwerpen een op de drie 65-plussers een lijnabonnement heeft. In Vlaams-Brabant en, Oost- en West-Vlaanderen is dat ongeveer een kwart, Limburg sluit de rij met iets minder dan een vijfde. De 65-plussers waren overigens de eerste klanten van De Lijn die een chipkaart (Mobib-kaart) kregen. Die kaart zal nu vanaf juni uitgerold worden naar de andere abonnementshouders, zo melden de Mediahuis-kranten woensdag.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u