Ruim acht op de tien Belgen rekenen voor mobiliteit in eerste plaats op auto

 Ruim acht op de tien Belgen rekenen voor mobiliteit in eerste plaats op auto

Ruim acht op de tien Belgen (83 procent) rekenen vandaag en in de nabije toekomst in de eerste plaats op de auto om efficiënt, comfortabel en betrouwbaar mobiel te zijn. Andere vervoerswijzen worden op nagenoeg alle vlakken minder geapprecieerd.

Dat blijkt donderdag uit een consumentenonderzoek dat automobielfederatie Febiac in samenwerking met UGent online liet uitvoeren bij 2.178 Belgen tussen 15 en 70 jaar. Het onderzoek heeft een foutenmarge van 1,2 procent. Uit het onderzoek blijkt dat de Belg mobiliteit als cruciaal beschouwd, aangezien ze nauw verbonden is met vrijheid. De respondenten zijn van mening dat mobiliteit een basisrecht is, dat gevrijwaard en verzekerd moet worden door de overheid.

De helft van de ondervraagden rekent vandaag en in de toekomst uitsluitend op de eigen auto om aan de mobiliteitsnoden te voldoen. Zowat een op de drie (35 procent) maakt gebruik van mobiliteitsoplossingen die een aanvulling zijn op het autogebruik voor specifieke verplaatsingen en 13 procent van de respondenten - voornamelijk stedelingen - kiest ervoor om zelf geen auto te bezitten of er zo weinig mogelijk beroep op te doen. Opvallend voor die laatste groep is dat hun keuze niet zozeer ingegeven blijkt door anti-autogevoelens, maar wel door financiële redenen.

De meerderheid van de ondervraagden gaat ervan uit dat binnen tien jaar de meeste Belgen nog steeds een wagen zullen bezitten of toegang zullen hebben tot een wagen die exclusief gebruikt wordt door hen of hun familie.

BRUSSEL 19/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u