Ruim 8 op 10 Belgen rekenen voor mobiliteit in eerste plaats op auto

 Ruim 8 op 10 Belgen rekenen voor mobiliteit in eerste plaats op auto

Meer dan 8 op 10 Belgen (83 procent) rekenen vandaag en in de nabije toekomst in de eerste plaats op de auto om zich efficiënt, comfortabel en betrouwbaar te verplaatsen. Andere vervoerswijzen worden op nagenoeg alle vlakken minder geapprecieerd. Dat blijkt uit een consumentenonderzoek dat automobielfederatie Febiac samen met UGent online liet uitvoeren bij 2.178 Belgen tussen 15 en 70 jaar.

Uit dit onderzoek blijkt dat Belgen mobiliteit als cruciaal beschouwen, aangezien deze sterk verbonden is met hun vrijheid. De ondervraagden vinden dat mobiliteit een basisrecht is, dat gevrijwaard en verzekerd moet worden door de overheid. De helft van de respondenten rekent vandaag en in de toekomst alleen maar op de eigen wagen om aan de mobiliteitsnoden te voldoen. Ongeveer 1 op 3 (35 procent) maakt gebruik van mobiliteitsoplossingen die het autogebruik aanvullen voor specifieke verplaatsingen en 13 procent - vooral stedelingen - kiest ervoor om zelf geen auto te hebben of die zo weinig mogelijk te gebruiken. Opvallend voor deze laatste groep is dat hun keuze niet zozeer afhangt van anti-autogevoelens, maar eerder van financiële redenen.

De meeste ondervraagden gaan ervan uit dat binnen de 10 jaar de meeste Belgen nog steeds een auto zullen bezitten of toegang zullen hebben tot een wagen die exclusief gebruikt wordt door hen of hun familie. "Voor Febiac is het duidelijk: een succesvol mobiliteitsbeleid erkent de auto als uitgangspunt van mobiliteit vandaag en morgen.", aldus Febiac-voorzitter Thierry van Kan. "Comodale oplossingen en een productieve multimodaliteit zijn evenwel een must met het oog op leefbaarheid en congestiebestrijding. (...) Maar hoe we het draaien of keren, voor velen is de auto gewoon onmisbaar en blijft hij de eerste keuze."

Ook de jongvolwassenen, in de leeftijdscategorie tussen 19 en 24 jaar, erkennen volgens Febiac de rol en noodzaak van een eigen auto om te voldoen aan de mobiliteitseisen in onze samenleving. Acht op de 10 van hen hebben een rijbewijs of zijn bezig deze te behalen. De jongvolwassenen behalen hun rijbewijs wel later dan in het verleden. Volgens Febiac is dit te wijten aan algemene maatschappelijke trends, zoals jongeren die langer bij hun ouders wonen, langer studeren, en vaker langere periodes in het buitenland verblijven.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u