Ritsen voor dummies!
Dinsdag 25 Oktober 2016
Reeds meer dan twee jaar is men verplicht om te ritsen in het verkeer.
Is ritsen nu verplicht?
De verplichting om te ritsen geldt:
- op plaatsen waar het verkeer sterk vertraagd is,
- er minstens twee rijstroken zijn in dezelfde richting
- het op één of meerdere van die rijstroken niet mogelijk is om verder te rijden, om welke reden dan ook.
Toch blijkt uit onderzoek dat er vandaag nog enorm veel bestuurders het principe niet onder de knie hebben. Aangezien dit voor de overige bestuurders een niet te verwaarlozen bron van irritatie vormt, frissen we de belangrijkste aandachtspunten omtrent ritsen nog eens voor u op.
Hoe doe je dit nu… ritsen?
Het ritsprincipe ligt vervat in artikel 12bis van de wegcode.
Wanneer er 2 rijstroken zijn:
Om correct te kunnen ritsen moeten de bestuurders op beide rijstroken samenwerken.
De bestuurders op de vrije rijstrook moeten beurtelings een voertuig komende van de onderbroken rijstrook voorlaten.
Voor de bestuurders op de onderbroken rijstrook is het van belang dat zij doorrijden tot voor de onderbreking of versmalling om pas daar te ritsen naar de vrije rijstrook.
Wanneer er 3 of 4 rijstroken zijn:
Wanneer de rijweg versmalt van drie of vier rijstroken naar één, moet je bij het ritsen een bepaalde volgorde respecteren.
Het is eerst aan de bestuurder op de meest rechtse rijstrook, dan deze op de meest linkse en ten slotte deze op de meest centrale.
Één en ander wordt duidelijk bij het bestuderen van bovenstaande afbeelding.
Is er een onderscheid in type voertuig bij het ritsen?
Het principe geldt voor elk type voertuig op gelijke wijze.
Niet alleen bestuurders van personenwagens, maar ook bestuurders van vrachtwagens en motors moeten ritsen (en dit steeds zonder dat er signalisatie vereist is).
Als bestuurder zal je steeds de verkeerssituatie moeten analyseren, waarbij het sterk vertraagd verkeer een cruciaal element is in jouw analyse.
Het veranderen van rijstrook tijdens het ritsen wordt door de wet niet beschouwd als een manoeuvre.
Moet je ritsen bij de oprit van een autostrade?
Opgepast ! De situatie is anders op de oprit van een autostrade.
De bestuurders die reeds op de autostrade rijden hebben altijd voorrang.
Het is aan de bestuurders die de autostrade komen opgereden om in te voegen. De bestuurders die zich reeds op de autostrade bevinden zijn niet verplicht om te ritsen.
Dit komt omdat de signalisatie (invoegstrook) altijd voorrang heeft op de algemene regel (de verplichting om te ritsen). Ook op de afrit van een autostrade moet er niet geritst worden, het gaat ook hier om een andere verkeerssituatie aangezien geen enkele rijstrook onderbroken wordt.
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 03 Mei 2023
GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?𝗡𝗲𝘁 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝟮𝟬% 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗕𝗲𝗹𝗴𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗯𝗲𝗹𝘁 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗲𝗻𝘃𝗿𝗶𝗷 𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗿 𝗵𝗲𝘁 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿 𝗲𝗻 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗹𝗶𝗲𝗳𝘀𝘁 𝟮𝟱% 𝗹𝗲𝗲𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗿𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻. Opmerkelijke cijfers wanneer je beseft dat het gebruik van een gsm de oorzaak is van 8% van alle verkeersongevallen. Uitgedrukt in cijfers komt dit neer op 50 doden en 4.500 slachtoffers. Reden genoeg voor de wetgever om de controles hierop gevoelig te versterken. Een omzendbrief van het parket van Oost-Vlaanderen gaat over de nieuwe richtlijnen die de verschillende politiediensten mee hebben gekregen om deze cijfers drastisch te doen dalen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer