Rijvaardigheidsopleiding als EHBO-cursus voor het verkeer
Zaterdag 16 Mei 2015
De 3 Vlaamse rijvaardigheidscentra Jesco, VOC en ProMove hebben zich verenigd in de Vlaamse Vereniging voor Rijvaardigheidscentra (VVRIJ). Zij bundelen de krachten om eindelijk gehoord te worden in de hervormingsplannen voor de verkeersopleiding, zegt Chris Vanhee van de VVRIJ.
Vanhee vindt het opmerkelijk dat, ondanks de slechte verkeersstatestieken, nog steeds dezelfde mensen over het verkeersbeleid beslissen. "Het is absurd dat deze mensen, die enkel ijveren voor hun eigen winkel, te koppig zijn om te kijken naar de vernieuwing. Het traditioneel denken, dat is het probleem.", aldus Vanhee. De vernieuwing zit hem in de rijvaardigheden van de autobestuurder continu te verbeteren, ook na het behalen van het rijbewijs. "Nu stopt de vorming wanneer het rijbewijs is behaald. Maar dan begint het net.", zegt Vanhee. Dit levenslang leren zou niet uitsluitend voor jonge automobilisten zijn, "ook oudere bestuurders kunnen een opfrissing van de wegcode zeker gebruiken". En hier spelen de rijvaardigheidscentra een belangrijke rol. "We zijn al lang niet meer de slipcentra van 40 jaar geleden. Wij confronteren mensen hoe ze met noodsituaties moeten omgaan.", aldus Vanhee, die de vergelijking maakt met een EHBO-cursus.
De VVRIJ werd opgericht om meer druk op de beleidsmakers te kunnen zetten, en zelf voorstellen te doen. Zo zou de Vlaamse overheid opnieuw de opleidingscheques voor de verkeersopleiding moeten invoeren. "Het is toch pijnlijk dat we in Vlaanderen momenteel niet veilig kunnen leren rijden met steun van de overheid.", besluit Vanhee.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer