Rijexamencentra ontkennen "ongefundeerde" aantijgingen over "slaagquota"

 Rijexamencentra ontkennen "ongefundeerde" aantijgingen over "slaagquota"

Goca, de koepel waarin alle rijexamencentra vertegenwoordigd zijn, noemt de aantijgingen van mobiliteitsclub VAB, als zouden rijexamencentra slaagquota hanteren, "ongefundeerd". "Die quota bestaan niet", zegt Marie De Backer van Goca.

Volgens VAB blijkt uit onderzoek dat examinatoren kandidaat-autobestuurders buizen omdat het moet van hun baas. Slaagquota moeten concurrentie vermijden tussen verschillende examencentra, klinkt het maandag in enkele kranten.

"Die beschuldigingen zijn ongefundeerd", zegt De Backer. "Het is onduidelijk waar VAB die info vandaan haalt. Ze verwijzen enkel naar 'een onderzoek'."

In België slaagt gemiddeld iets meer dan een op de twee kandidaat-autobestuurders. Slechts 3 van de 16 examencentra springen uit de band, klinkt het in de kranten. Maar volgens Goca is dat net een aanwijzing dat die quota niet bestaan. "In Alken slaagt 43 procent, in Asse 69 procent: dat is een verschil van bijna 30 procent."

En voor die verschillen heeft Goca een uitleg. "Dat heeft te maken met de omgeving en de kandidaat. De omgeving, omdat het bijvoorbeeld moeilijker is in een stedelijke omgeving. En de kandidaat, omdat die zich naargelang de regio anders voorbereidt. Ook spelen sociaal-economische factoren: wie er de middelen voor heeft, kan zich beter voorbereiden."

De examencentra streven naar uniformiteit bij de examinatoren, zegt De Backer. "Examinatoren vanuit het hele land krijgen op één plaats opleiding en volgen een en hetzelfde boekje."

Bovendien is er extern toezicht: zo garandeert een ISO 9001-label de kwaliteit van de examencentra. Daarnaast moeten centra aan bepaalde voorwaarden voldoen om van overheidswege erkend te worden. "Maar als Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts meer uitleg wil, staan wij open voor verder onderzoek."

BRUSSEL 30/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u