Rijexamencentra ontkennen "ongefundeerde" aantijgingen over "slaagquota"
Maandag 30 November 2015

Goca, de koepel waarin alle rijexamencentra vertegenwoordigd zijn, noemt de aantijgingen van mobiliteitsclub VAB, als zouden rijexamencentra slaagquota hanteren, "ongefundeerd". "Die quota bestaan niet", zegt Marie De Backer van Goca.
Volgens VAB blijkt uit onderzoek dat examinatoren kandidaat-autobestuurders buizen omdat het moet van hun baas. Slaagquota moeten concurrentie vermijden tussen verschillende examencentra, klinkt het maandag in enkele kranten.
"Die beschuldigingen zijn ongefundeerd", zegt De Backer. "Het is onduidelijk waar VAB die info vandaan haalt. Ze verwijzen enkel naar 'een onderzoek'."
In België slaagt gemiddeld iets meer dan een op de twee kandidaat-autobestuurders. Slechts 3 van de 16 examencentra springen uit de band, klinkt het in de kranten. Maar volgens Goca is dat net een aanwijzing dat die quota niet bestaan. "In Alken slaagt 43 procent, in Asse 69 procent: dat is een verschil van bijna 30 procent."
En voor die verschillen heeft Goca een uitleg. "Dat heeft te maken met de omgeving en de kandidaat. De omgeving, omdat het bijvoorbeeld moeilijker is in een stedelijke omgeving. En de kandidaat, omdat die zich naargelang de regio anders voorbereidt. Ook spelen sociaal-economische factoren: wie er de middelen voor heeft, kan zich beter voorbereiden."
De examencentra streven naar uniformiteit bij de examinatoren, zegt De Backer. "Examinatoren vanuit het hele land krijgen op één plaats opleiding en volgen een en hetzelfde boekje."
Bovendien is er extern toezicht: zo garandeert een ISO 9001-label de kwaliteit van de examencentra. Daarnaast moeten centra aan bepaalde voorwaarden voldoen om van overheidswege erkend te worden. "Maar als Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts meer uitleg wil, staan wij open voor verder onderzoek."
BRUSSEL 30/11 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer