Reizigerscijfers De Lijn zakken voor vierde jaar op rij

 Reizigerscijfers De Lijn zakken voor vierde jaar op rij

De Lijn heeft in 2014 532 miljoen reizigers vervoerd. Dat zijn er 7,4 miljoen minder dan in 2013, blijkt uit een nota die Belga heeft kunnen inkijken. De Lijn bevestigt de cijfers. Het gaat intussen om de vierde daling op rij. De ambitie om tussen 2011 en 2015 een reizigersgroei van 10,5 procent te realiseren, wordt wellicht onhaalbaar.

De tijd dat de Vlaamse vervoersmaatschappij kon uitpakken met steeds stijgende reizigerscijfers ligt intussen al even achter ons. Tussen 2000 en 2010 nam het aantal passagiers toe van 240 miljoen tot ruim 551 miljoen, meer dan een verdubbeling dus. Maar sindsdien staat er een min voor de reizigersaantallen.

Ook in 2014 zet de dalende trend zich door. De Lijn klokte af op 532 miljoen reizigers, een daling met 7,4 miljoen of 1,36 procent tegenover 2013. Sinds 2010 is er een daling van 19 miljoen reizigers of omgerekend 3,5 procent. Dat blijkt uit een nota die Belga heeft kunnen inkijken.

Bij de Lijn bevestigt men de cijfers. Volgens de vervoersmaatschappij spelen verschillende factoren mee bij de daling in 2014. Zo zijn er onder meer de verstrengde voorwaarden voor het DINA-abonnement (Dienst Inruilen Nummerplaat voor Abonnement) met een effect van -2,4 miljoen reizigers, de afschaffing van het gratis openbaar vervoer in Hasselt (-2 miljoen reizigers) en het feit dat steeds meer reizigers kiezen voor de sms-formule in plaats van biljetten en kaarten (-200.000 reizigers).

In de beheersovereenkomst van De Lijn staat nochtans de ambitie om het aantal reizigers tussen 2011 en 2015 met 10,5 procent te laten stijgen. "Die beheersovereenkomst werd opgesteld in tijden van groei. Sindsdien zijn we door een aantal besparingsrondes gegaan. De vooropgestelde groei van 10,5 procent lijkt ons niet meer haalbaar", legt woordvoerder Tom Van de Vreken uit. Bovendien staat bij de beheersovereenkomst dat er voor het behalen van de doelstelling rekening gehouden moet worden met de beschikbare middelen.

Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke schrijft de dalende reizigerscijfers toe aan de besparingen en de bijhorende afbouw van het aanbod. "Minder aanbod is gewoon minder reizigers. Nog meer besparen zal leiden tot nog minder reizigers", stelt de sp.a'er. Vandenbroucke vreest dat De Lijn ook in 2015 verder reizigers zal verliezen. "Door de bijkomende besparingen (46,3 miljoen ero in 2015 alleen al) wordt immers opnieuw gesnoeid in het aanbod. Tegelijkertijd zijn de abonnementen en bustickets duurder geworden."

BRUSSEL 25/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u