Reizigerscijfers De Lijn zakken voor vierde jaar op rij

 Reizigerscijfers De Lijn zakken voor vierde jaar op rij

De Lijn heeft in 2014 532 miljoen reizigers vervoerd. Dat zijn er 7,4 miljoen minder dan in 2013, blijkt uit een nota die Belga heeft kunnen inkijken. De Lijn bevestigt de cijfers. Het gaat intussen om de vierde daling op rij. De ambitie om tussen 2011 en 2015 een reizigersgroei van 10,5 procent te realiseren, wordt wellicht onhaalbaar.

De tijd dat de Vlaamse vervoersmaatschappij kon uitpakken met steeds stijgende reizigerscijfers ligt intussen al even achter ons. Tussen 2000 en 2010 nam het aantal passagiers toe van 240 miljoen tot ruim 551 miljoen, meer dan een verdubbeling dus. Maar sindsdien staat er een min voor de reizigersaantallen.

Ook in 2014 zet de dalende trend zich door. De Lijn klokte af op 532 miljoen reizigers, een daling met 7,4 miljoen of 1,36 procent tegenover 2013. Sinds 2010 is er een daling van 19 miljoen reizigers of omgerekend 3,5 procent. Dat blijkt uit een nota die Belga heeft kunnen inkijken.

Bij de Lijn bevestigt men de cijfers. Volgens de vervoersmaatschappij spelen verschillende factoren mee bij de daling in 2014. Zo zijn er onder meer de verstrengde voorwaarden voor het DINA-abonnement (Dienst Inruilen Nummerplaat voor Abonnement) met een effect van -2,4 miljoen reizigers, de afschaffing van het gratis openbaar vervoer in Hasselt (-2 miljoen reizigers) en het feit dat steeds meer reizigers kiezen voor de sms-formule in plaats van biljetten en kaarten (-200.000 reizigers).

In de beheersovereenkomst van De Lijn staat nochtans de ambitie om het aantal reizigers tussen 2011 en 2015 met 10,5 procent te laten stijgen. "Die beheersovereenkomst werd opgesteld in tijden van groei. Sindsdien zijn we door een aantal besparingsrondes gegaan. De vooropgestelde groei van 10,5 procent lijkt ons niet meer haalbaar", legt woordvoerder Tom Van de Vreken uit. Bovendien staat bij de beheersovereenkomst dat er voor het behalen van de doelstelling rekening gehouden moet worden met de beschikbare middelen.

Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke schrijft de dalende reizigerscijfers toe aan de besparingen en de bijhorende afbouw van het aanbod. "Minder aanbod is gewoon minder reizigers. Nog meer besparen zal leiden tot nog minder reizigers", stelt de sp.a'er. Vandenbroucke vreest dat De Lijn ook in 2015 verder reizigers zal verliezen. "Door de bijkomende besparingen (46,3 miljoen ero in 2015 alleen al) wordt immers opnieuw gesnoeid in het aanbod. Tegelijkertijd zijn de abonnementen en bustickets duurder geworden."

BRUSSEL 25/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Ondernemingsrecht: welke rechten heeft mijn onderneming?

Woensdag 08 December 2021

Ondernemingsrecht: welke rechten heeft mijn onderneming?

Als onderneming kan je terugvallen op heel wat rechten, maar wat is dit ondernemingsrecht nu precies? Een brede waaier aan begrippen dekken het woord ondernemingsrecht. Ondernemingsrecht is dus het geheel van regels die met elkaar gemeen hebben dat zij betrekking hebben op het ondernemingsleven. Ondernemingsrecht is nog volop in beweging. Zo zijn er nog heel wat rechtsregels die binnenkort in werking zullen treden om (kleine) ondernemingen beter te beschermen. Net zoals er een zwakkere contractspartij is in de relatie verhuurder-huurder, of in de relatie tussen een onderneming en een consument, zijn er steeds meer regels om kleinere ondernemingen te ‘beschermen’ tegen de machtspositie van grotere ondernemingen.

Lees meer
 Europa legt uniforme regels vast in verband met crowdfunding

Dinsdag 07 December 2021

Europa legt uniforme regels vast in verband met crowdfunding

Vanaf November 2021 gelden uniforme regels voor crowdfundingsdiensten aan bedrijven. Deze nieuwe afspraken, bepaald door de Europese Commissie, gelden voor biedingen tot 5 miljoen euro.

Lees meer
 Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Vrijdag 01 Oktober 2021

Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Het belangrijkste basisprincipe bij algemene voorwaarden is dat de bedingen op een transparante, duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld (art. VI.82 WER juncto art. VI.37 WER). Zo niet kan een onderneming zich op glad ijs bevinden

Lees meer
close menu 1u