Rechtbank Ieper - Proces in beroep van kettingbotsing: verdediging blijft bij overmacht

 Rechtbank Ieper - Proces in beroep van kettingbotsing: verdediging blijft bij overmacht

Voor de correctionele rechtbank van Ieper zijn de eerste processen in beroep gepleit rond de kettingbotsing op de A19 ter hoogte van Zonnebeke van december 2013. De politierechter verwierp het argument van overmacht ten onrechte, menen de advocaten van de verdediging.

"Ik zou graag de vergelijking maken met de kettingbotsing in Waasmunster (van 2002)", zette meester Frédéric Busschaert zijn pleidooi kracht bij. "Daar stelden de deskundigen dat er nog een zichtbaarheid was van 100 tot zelfs 200 meter. En toch werd het argument van de overmacht daar wel behouden." Volgens het eerste vonnis hadden de bestuurders moeten stoppen voor de muur van mist. Ook die redenering vonden vele advocaten niet opgaan.

Meerdere argumenten van de politierechter in eerste aanleg werden op de korrel genomen. Daar werd onder meer verwezen naar het feit dat bepaalde bestuurders wel tijdig konden stoppen. "Er is sprake van een oneerlijk onderscheid tussen wie geluk had en wie minder geluk had", meende advocate Petra Decruyenaere. "Sommige bestuurders reden misschien sneller dan mijn cliënt, maar zij hadden het geluk dat er nog een vluchtweg voor handen was. Voor mijn cliënt was dat niet meer het geval."

Verder werd meermaals de vrees opgeworpen dat de hoge gerechtskosten de veroordelingen in de hand zouden gewerkt hebben. Het onderzoek kostte immers ruim 80.000 euro, een bedrag waarvan elke veroordeelde zijn deel moet betalen. De verdediging vraagt stuk voor stuk de vrijspraak omdat ze van mening is dat er sprake was van overmacht. De burgerlijke partijen, veelal verzekeraars, hopen op bevestiging van de aansprakelijkheid. Het openbaar ministerie vraagt de bevestiging van het eerste vonnis over de hele lijn.

Op 16 en op 23 september worden de overige processen hernomen. Het vonnis wordt uitgesproken op 25 november.

IEPER 09/09 13:46 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u