Rechtbank Ieper - Kettingbotsing Zonnebeke verder behandeld

 Rechtbank Ieper - Kettingbotsing Zonnebeke verder behandeld

De Ieperse politierechter heeft het dossier van de zware kettingbotsing op de A19 in 2013 voortgezet. Blok 2, 3 en 4 werden behandeld. In die blokken kwamen 2 mensen om het leven. Op 14 april begon de politierechter met de lastige taak om 74 gedagvaarde chauffeurs de kans te geven zich te verdedigen. "Een titanenwerk", zegt de politierechter zelf. Op 3 december 2013 botsten 131 voertuigen op de A19 in Zonnebeke, toen daar plots erg dichte mist de kop opstak. Er vielen 2 doden en een zestigtal gewonden.

Er waren 4 clusters van ongevallen: 3 in de rijrichting van Kortrijk en één richting Ieper. Die 4 blokken werden apart behandeld. Zowel in blok 3 als in blok 4 viel één dodelijk slachtoffer. Het Openbaar Ministerie vordert minimale boetes, al dan niet met uitstel. "Er moet wel een uitzondering gemaakt worden voor bestuurders waarvan duidelijk is dat ze door onaangepast rijgedrag ernstige schade hebben veroorzaakt.", aldus de procureur.

In blok 2 werden 3 vrouwelijke bestuurders gedagvaard. Hun verdediging stelde dat ze overvallen werden door de plotse dichte mist. Ze vroegen dan ook de vrijspraak, wat geldt voor alle gedagvaarde chauffeurs. In blok 3 viel het eerste dodelijk slachtoffer: George V. (83), maar ook tal van zwaargewonden. George V. botste zelf eerst frontaal met een andere wagen. Daarna werd hij aangereden door een betonmixer, die hem nog een heel eind vooruit geduwd heeft. Tijdens de eerdere behandeling noemde de procureur de rijstijl van de chauffeur "kamikazegedrag". De verdediging betoonde medeleven aan de nabestaanden, maar had ook twijfels over het oorzakelijk verband tussen die aanrijding en het overlijden van de man. Volgens hen zou de frontale aanrijding die de man zelf veroorzaakte even goed aan de basis van de dramatische afloop kunnen liggen.

Ook in blok 4 viel één dode: George C. (83). Hij overleed een paar dagen na de kettingbotsing aan zijn verwondingen. Drie bestuurders moesten zich verantwoorden voor hun aandeel in die dodelijke botsing. Een vrachtwagenchauffeur raakte 2 keer de wagen van het slachtoffer, waardoor hij begon te slippen. Daardoor vond een tweede botsing plaats en toen de wagen tot stilstand kwam, werd het een derde keer aangereden. Het Openbaar Ministerie wees er wel op dat de man zelf aan 120 km/u een inhaalmanoeuvre zou gedaan hebben en daardoor een grote rol heeft gespeeld in het ongeval. Nu wacht de politierechter de taak om over alle 74 dagvaardingen een uitspraak te doen. Het vonnis is voorzien voor 9 juni.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u