Rechtbank Ieper - Kettingbotsing Zonnebeke verder behandeld

 Rechtbank Ieper - Kettingbotsing Zonnebeke verder behandeld

De Ieperse politierechter heeft het dossier van de zware kettingbotsing op de A19 in 2013 voortgezet. Blok 2, 3 en 4 werden behandeld. In die blokken kwamen 2 mensen om het leven. Op 14 april begon de politierechter met de lastige taak om 74 gedagvaarde chauffeurs de kans te geven zich te verdedigen. "Een titanenwerk", zegt de politierechter zelf. Op 3 december 2013 botsten 131 voertuigen op de A19 in Zonnebeke, toen daar plots erg dichte mist de kop opstak. Er vielen 2 doden en een zestigtal gewonden.

Er waren 4 clusters van ongevallen: 3 in de rijrichting van Kortrijk en één richting Ieper. Die 4 blokken werden apart behandeld. Zowel in blok 3 als in blok 4 viel één dodelijk slachtoffer. Het Openbaar Ministerie vordert minimale boetes, al dan niet met uitstel. "Er moet wel een uitzondering gemaakt worden voor bestuurders waarvan duidelijk is dat ze door onaangepast rijgedrag ernstige schade hebben veroorzaakt.", aldus de procureur.

In blok 2 werden 3 vrouwelijke bestuurders gedagvaard. Hun verdediging stelde dat ze overvallen werden door de plotse dichte mist. Ze vroegen dan ook de vrijspraak, wat geldt voor alle gedagvaarde chauffeurs. In blok 3 viel het eerste dodelijk slachtoffer: George V. (83), maar ook tal van zwaargewonden. George V. botste zelf eerst frontaal met een andere wagen. Daarna werd hij aangereden door een betonmixer, die hem nog een heel eind vooruit geduwd heeft. Tijdens de eerdere behandeling noemde de procureur de rijstijl van de chauffeur "kamikazegedrag". De verdediging betoonde medeleven aan de nabestaanden, maar had ook twijfels over het oorzakelijk verband tussen die aanrijding en het overlijden van de man. Volgens hen zou de frontale aanrijding die de man zelf veroorzaakte even goed aan de basis van de dramatische afloop kunnen liggen.

Ook in blok 4 viel één dode: George C. (83). Hij overleed een paar dagen na de kettingbotsing aan zijn verwondingen. Drie bestuurders moesten zich verantwoorden voor hun aandeel in die dodelijke botsing. Een vrachtwagenchauffeur raakte 2 keer de wagen van het slachtoffer, waardoor hij begon te slippen. Daardoor vond een tweede botsing plaats en toen de wagen tot stilstand kwam, werd het een derde keer aangereden. Het Openbaar Ministerie wees er wel op dat de man zelf aan 120 km/u een inhaalmanoeuvre zou gedaan hebben en daardoor een grote rol heeft gespeeld in het ongeval. Nu wacht de politierechter de taak om over alle 74 dagvaardingen een uitspraak te doen. Het vonnis is voorzien voor 9 juni.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu