Rechtbank Ieper - Kettingbotsing Zonnebeke verder behandeld

 Rechtbank Ieper - Kettingbotsing Zonnebeke verder behandeld

De Ieperse politierechter heeft het dossier van de zware kettingbotsing op de A19 in 2013 voortgezet. Blok 2, 3 en 4 werden behandeld. In die blokken kwamen 2 mensen om het leven. Op 14 april begon de politierechter met de lastige taak om 74 gedagvaarde chauffeurs de kans te geven zich te verdedigen. "Een titanenwerk", zegt de politierechter zelf. Op 3 december 2013 botsten 131 voertuigen op de A19 in Zonnebeke, toen daar plots erg dichte mist de kop opstak. Er vielen 2 doden en een zestigtal gewonden.

Er waren 4 clusters van ongevallen: 3 in de rijrichting van Kortrijk en één richting Ieper. Die 4 blokken werden apart behandeld. Zowel in blok 3 als in blok 4 viel één dodelijk slachtoffer. Het Openbaar Ministerie vordert minimale boetes, al dan niet met uitstel. "Er moet wel een uitzondering gemaakt worden voor bestuurders waarvan duidelijk is dat ze door onaangepast rijgedrag ernstige schade hebben veroorzaakt.", aldus de procureur.

In blok 2 werden 3 vrouwelijke bestuurders gedagvaard. Hun verdediging stelde dat ze overvallen werden door de plotse dichte mist. Ze vroegen dan ook de vrijspraak, wat geldt voor alle gedagvaarde chauffeurs. In blok 3 viel het eerste dodelijk slachtoffer: George V. (83), maar ook tal van zwaargewonden. George V. botste zelf eerst frontaal met een andere wagen. Daarna werd hij aangereden door een betonmixer, die hem nog een heel eind vooruit geduwd heeft. Tijdens de eerdere behandeling noemde de procureur de rijstijl van de chauffeur "kamikazegedrag". De verdediging betoonde medeleven aan de nabestaanden, maar had ook twijfels over het oorzakelijk verband tussen die aanrijding en het overlijden van de man. Volgens hen zou de frontale aanrijding die de man zelf veroorzaakte even goed aan de basis van de dramatische afloop kunnen liggen.

Ook in blok 4 viel één dode: George C. (83). Hij overleed een paar dagen na de kettingbotsing aan zijn verwondingen. Drie bestuurders moesten zich verantwoorden voor hun aandeel in die dodelijke botsing. Een vrachtwagenchauffeur raakte 2 keer de wagen van het slachtoffer, waardoor hij begon te slippen. Daardoor vond een tweede botsing plaats en toen de wagen tot stilstand kwam, werd het een derde keer aangereden. Het Openbaar Ministerie wees er wel op dat de man zelf aan 120 km/u een inhaalmanoeuvre zou gedaan hebben en daardoor een grote rol heeft gespeeld in het ongeval. Nu wacht de politierechter de taak om over alle 74 dagvaardingen een uitspraak te doen. Het vonnis is voorzien voor 9 juni.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u