Rechtbank Ieper - Kettingbotsing Zonnebeke verder behandeld

 Rechtbank Ieper - Kettingbotsing Zonnebeke verder behandeld

De Ieperse politierechter heeft het dossier van de zware kettingbotsing op de A19 in 2013 voortgezet. Blok 2, 3 en 4 werden behandeld. In die blokken kwamen 2 mensen om het leven. Op 14 april begon de politierechter met de lastige taak om 74 gedagvaarde chauffeurs de kans te geven zich te verdedigen. "Een titanenwerk", zegt de politierechter zelf. Op 3 december 2013 botsten 131 voertuigen op de A19 in Zonnebeke, toen daar plots erg dichte mist de kop opstak. Er vielen 2 doden en een zestigtal gewonden.

Er waren 4 clusters van ongevallen: 3 in de rijrichting van Kortrijk en één richting Ieper. Die 4 blokken werden apart behandeld. Zowel in blok 3 als in blok 4 viel één dodelijk slachtoffer. Het Openbaar Ministerie vordert minimale boetes, al dan niet met uitstel. "Er moet wel een uitzondering gemaakt worden voor bestuurders waarvan duidelijk is dat ze door onaangepast rijgedrag ernstige schade hebben veroorzaakt.", aldus de procureur.

In blok 2 werden 3 vrouwelijke bestuurders gedagvaard. Hun verdediging stelde dat ze overvallen werden door de plotse dichte mist. Ze vroegen dan ook de vrijspraak, wat geldt voor alle gedagvaarde chauffeurs. In blok 3 viel het eerste dodelijk slachtoffer: George V. (83), maar ook tal van zwaargewonden. George V. botste zelf eerst frontaal met een andere wagen. Daarna werd hij aangereden door een betonmixer, die hem nog een heel eind vooruit geduwd heeft. Tijdens de eerdere behandeling noemde de procureur de rijstijl van de chauffeur "kamikazegedrag". De verdediging betoonde medeleven aan de nabestaanden, maar had ook twijfels over het oorzakelijk verband tussen die aanrijding en het overlijden van de man. Volgens hen zou de frontale aanrijding die de man zelf veroorzaakte even goed aan de basis van de dramatische afloop kunnen liggen.

Ook in blok 4 viel één dode: George C. (83). Hij overleed een paar dagen na de kettingbotsing aan zijn verwondingen. Drie bestuurders moesten zich verantwoorden voor hun aandeel in die dodelijke botsing. Een vrachtwagenchauffeur raakte 2 keer de wagen van het slachtoffer, waardoor hij begon te slippen. Daardoor vond een tweede botsing plaats en toen de wagen tot stilstand kwam, werd het een derde keer aangereden. Het Openbaar Ministerie wees er wel op dat de man zelf aan 120 km/u een inhaalmanoeuvre zou gedaan hebben en daardoor een grote rol heeft gespeeld in het ongeval. Nu wacht de politierechter de taak om over alle 74 dagvaardingen een uitspraak te doen. Het vonnis is voorzien voor 9 juni.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u