Rechtbank Brussel - Taxis Verts herhaalt eis tot stopzetten activiteiten Uber
Donderdag 03 September 2015

Voor de Brusselse rechtbank van koophandel hebben het taxibedrijf Taxis Verts en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest opnieuw geëist dat Uber stopt met zijn activiteiten van personenvervoer. Die activiteiten vallen onder de Brusselse wetgeving op het taxivervoer en zijn dus concurrentievervalsing, aldus beide partijen. Het argument van Uber dat Taxis Verts zou misbruik maken van zijn machtspositie wordt ten stelligste ontkend.
In het voorjaar van 2015 sprak de Franstalige Brusselse handelsrechtbank al een vonnis uit waarbij Uber het bevel kreeg zijn activiteiten van personenvervoer stop te zetten. Dat vonnis was echter bij verstek uitgesproken en Uber tekende onmiddellijk verzet aan. Tezelfdertijd vroeg het bedrijf ook dat de zaak voor de Nederlandstalige rechtbank zou voorkomen. Op dat verzoek werd ingegaan, zodat het proces voor de Nederlandstalige rechtbank van koophandel wordt overgedaan.
Volgens Taxis Verts lijken de activiteiten van Uber te sterk op die van hen. "Taxis Verts is een telefooncentrale die samenwerkt met taxi-exploitanten en vervoer ter beschikking stelt van klanten die daarnaar vragen.", aldus advocaat Jean-Yves Cerckel. "Uber stelt via zijn applicatie vervoer ter beschikking van personen die een bepaald traject willen afleggen. Het gaat daarbij niet om carpoolen, zoals Uber beweert, want zowel Uber als de chauffeurs willen er geld aan verdienen. Uber heeft zelf voor de politierechtbank toegegeven dat het om bezoldigd vervoer gaat. Dat de chauffeurs geen professionelen zijn, doet niet terzake. Uber levert dus exact dezelfde diensten als een taxibedrijf, maar houdt zich absoluut niet aan de heersende wetgeving. Dat is concurrentievervalsing."
Taxis Verts eist een verbod op het personenvervoer door Uber en een dwangsom van 10.000 euro per vastgestelde inbreuk. Volgens Cerckel houdt het argument van Uber dat Taxis Verts misbruik zou maken van zijn machtspositie geen steek. "Er zijn in Brussel meer dan 1.300 taxichauffeurs, waarvan er slechts 530 voor ons werken. Dat is net 40 procent en dus te weinig voor een machtspositie op de taximarkt. Bovendien is de markt van het personenvervoer in Brussel veel ruimer dan de Brusselse taxi's, ook de taxibedrijven uit de rand en systemen zoals autodelen via Cambio moeten in rekening worden gebracht. Ten slotte kan Taxis Verts ook geen invloed uitoefenen op de prijs, die vastgelegd wordt door de overheid, of op de structuur van de markt." De advocaten van Uber komen pas volgende week aan het woord.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel

Maandag 03 Maart 2025
Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.
Lees meer
Maandag 03 Maart 2025
Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteitenDe opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.
Lees meer
De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.
Lees meer