Rechtbank Brussel - Taxis Verts herhaalt eis tot stopzetten activiteiten Uber
Donderdag 03 September 2015
Voor de Brusselse rechtbank van koophandel hebben het taxibedrijf Taxis Verts en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest opnieuw geëist dat Uber stopt met zijn activiteiten van personenvervoer. Die activiteiten vallen onder de Brusselse wetgeving op het taxivervoer en zijn dus concurrentievervalsing, aldus beide partijen. Het argument van Uber dat Taxis Verts zou misbruik maken van zijn machtspositie wordt ten stelligste ontkend.
In het voorjaar van 2015 sprak de Franstalige Brusselse handelsrechtbank al een vonnis uit waarbij Uber het bevel kreeg zijn activiteiten van personenvervoer stop te zetten. Dat vonnis was echter bij verstek uitgesproken en Uber tekende onmiddellijk verzet aan. Tezelfdertijd vroeg het bedrijf ook dat de zaak voor de Nederlandstalige rechtbank zou voorkomen. Op dat verzoek werd ingegaan, zodat het proces voor de Nederlandstalige rechtbank van koophandel wordt overgedaan.
Volgens Taxis Verts lijken de activiteiten van Uber te sterk op die van hen. "Taxis Verts is een telefooncentrale die samenwerkt met taxi-exploitanten en vervoer ter beschikking stelt van klanten die daarnaar vragen.", aldus advocaat Jean-Yves Cerckel. "Uber stelt via zijn applicatie vervoer ter beschikking van personen die een bepaald traject willen afleggen. Het gaat daarbij niet om carpoolen, zoals Uber beweert, want zowel Uber als de chauffeurs willen er geld aan verdienen. Uber heeft zelf voor de politierechtbank toegegeven dat het om bezoldigd vervoer gaat. Dat de chauffeurs geen professionelen zijn, doet niet terzake. Uber levert dus exact dezelfde diensten als een taxibedrijf, maar houdt zich absoluut niet aan de heersende wetgeving. Dat is concurrentievervalsing."
Taxis Verts eist een verbod op het personenvervoer door Uber en een dwangsom van 10.000 euro per vastgestelde inbreuk. Volgens Cerckel houdt het argument van Uber dat Taxis Verts misbruik zou maken van zijn machtspositie geen steek. "Er zijn in Brussel meer dan 1.300 taxichauffeurs, waarvan er slechts 530 voor ons werken. Dat is net 40 procent en dus te weinig voor een machtspositie op de taximarkt. Bovendien is de markt van het personenvervoer in Brussel veel ruimer dan de Brusselse taxi's, ook de taxibedrijven uit de rand en systemen zoals autodelen via Cambio moeten in rekening worden gebracht. Ten slotte kan Taxis Verts ook geen invloed uitoefenen op de prijs, die vastgelegd wordt door de overheid, of op de structuur van de markt." De advocaten van Uber komen pas volgende week aan het woord.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer