Rechtbank Brussel - Taxis Verts herhaalt eis tot stopzetten activiteiten Uber

 Rechtbank Brussel - Taxis Verts herhaalt eis tot stopzetten activiteiten Uber

Voor de Brusselse rechtbank van koophandel hebben het taxibedrijf Taxis Verts en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest opnieuw geëist dat Uber stopt met zijn activiteiten van personenvervoer. Die activiteiten vallen onder de Brusselse wetgeving op het taxivervoer en zijn dus concurrentievervalsing, aldus beide partijen. Het argument van Uber dat Taxis Verts zou misbruik maken van zijn machtspositie wordt ten stelligste ontkend.

In het voorjaar van 2015 sprak de Franstalige Brusselse handelsrechtbank al een vonnis uit waarbij Uber het bevel kreeg zijn activiteiten van personenvervoer stop te zetten. Dat vonnis was echter bij verstek uitgesproken en Uber tekende onmiddellijk verzet aan. Tezelfdertijd vroeg het bedrijf ook dat de zaak voor de Nederlandstalige rechtbank zou voorkomen. Op dat verzoek werd ingegaan, zodat het proces voor de Nederlandstalige rechtbank van koophandel wordt overgedaan.

Volgens Taxis Verts lijken de activiteiten van Uber te sterk op die van hen. "Taxis Verts is een telefooncentrale die samenwerkt met taxi-exploitanten en vervoer ter beschikking stelt van klanten die daarnaar vragen.", aldus advocaat Jean-Yves Cerckel. "Uber stelt via zijn applicatie vervoer ter beschikking van personen die een bepaald traject willen afleggen. Het gaat daarbij niet om carpoolen, zoals Uber beweert, want zowel Uber als de chauffeurs willen er geld aan verdienen. Uber heeft zelf voor de politierechtbank toegegeven dat het om bezoldigd vervoer gaat. Dat de chauffeurs geen professionelen zijn, doet niet terzake. Uber levert dus exact dezelfde diensten als een taxibedrijf, maar houdt zich absoluut niet aan de heersende wetgeving. Dat is concurrentievervalsing."

Taxis Verts eist een verbod op het personenvervoer door Uber en een dwangsom van 10.000 euro per vastgestelde inbreuk. Volgens Cerckel houdt het argument van Uber dat Taxis Verts misbruik zou maken van zijn machtspositie geen steek. "Er zijn in Brussel meer dan 1.300 taxichauffeurs, waarvan er slechts 530 voor ons werken. Dat is net 40 procent en dus te weinig voor een machtspositie op de taximarkt. Bovendien is de markt van het personenvervoer in Brussel veel ruimer dan de Brusselse taxi's, ook de taxibedrijven uit de rand en systemen zoals autodelen via Cambio moeten in rekening worden gebracht. Ten slotte kan Taxis Verts ook geen invloed uitoefenen op de prijs, die vastgelegd wordt door de overheid, of op de structuur van de markt." De advocaten van Uber komen pas volgende week aan het woord.

Bron: BELGA


Bereken uw boete

Actueel

 Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.

Lees meer
 Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Rijd je in Oostenrijk en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, welke termijnen gelden, wat de tol-/vignetregels betekenen (incl. vervangtol) en wat er gebeurt als je niet reageert. Waar nuttig verwijzen we naar officiële bronnen.

Lees meer
 Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).

Lees meer
close menu 1u