Provincie West-Vlaanderen brengt voorbehouden parkeerplaatsen in kaart
Zaterdag 16 Mei 2015
De Provincie West-Vlaanderen en het West-Vlaams Bureau voor Gelijke Kansen en Toegankelijkheid, Westkans, hebben alle voorbehouden parkeerplaatsen in de kustprovincie in kaart gebracht. Alle data werden in de website www.navigeerenparkeer.be gegoten en kunnen in het gps-systeem ingevoerd worden. Het project werd dinsdag in Torhout voorgesteld.
Voorlopig werkten 62 van de 64 West-Vlaamse gemeenten mee aan het project, waardoor bijna 4.200 voorbehouden parkeerplaatsen gescreend en in kaart gebracht werden. Dat laatste mag ook letterlijk genomen worden, want op de website staan gps-bestanden die kunnen gedownload worden. Die gegevens kunnen dan in het gps-systeem worden aangebracht.
"Voorlopig zijn we de enige provincie die dit reeds deed, maar we hopen dat andere provincies snel volgen. Zo kunnen bijvoorbeeld gps-producenten aangemaand worden om deze plaatsen rechtstreeks in het systeem te steken", aldus gedeputeerde voor Welzijn Myriam Vanlerberghe. "Voor ons is het gemakkelijk. We voeren een bestemming in de gps in, en rijden ernaar toe, maar we staan er te weinig bij stil dat minder-validen of rolstoelgebruikers nood hebben aan meer informatie."
De doelstelling is tweeledig: uiteraard kunnen gebruikers op een efficiënte manier een goede plaats vinden bij hun bestemming, maar de resultaten zijn ook handig voor lokale besturen. "Ze kunnen dankzij deze screening voor zichzelf uitmaken of er genoeg aanbod is aan voorbehouden plaatsen en of die plaatsen voldoen aan alle aanbevelingen", aldus Vanlerberghe.
De gegevens worden ook aangeboden als open data. Dat wil zeggen dat gps-producenten of appontwikkelaars zelf aan de slag kunnen met de gegevens, om gebruikers op een nog betere manier naar een goede plaats te leiden. Bij Westkans zelf zijn er alvast plannen om een app te ontwikkelen. De Provincie engageert zich ook om de data de komende jaren up-to-date te houden.
TORHOUT 05/05 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer