Project "Stadsvaart" moet mobiliteit in Brugge verbeteren
Zaterdag 16 Mei 2015
In Oostkamp is zaterdagochtend het startschot gegeven voor het project "Stadsvaart". Het is de bedoeling om de doortocht van de scheepvaart in Brugge en omstreken te verbeteren. Daarnaast wordt ook een vlottere kruising van het wegverkeer beoogd.
In de eerste plaats wil men de mobiliteitsknelpunten aan de Dampoortsluis en de Steenbruggebrug vernieuwen. Op beide plaatsen zorgt de huidige situatie voor een moeilijke een daardoor trage doorgang van het scheepvaartverkeer. De Steenbruggebrug ligt bovendien op een verbindingsweg tussen Brugge en Oostkamp, waardoor de verouderde ophaalbrug het wegverkeer in de omgeving volledig kan lamleggen. Een nieuwe brug of tunnel lijkt hier dan ook noodzakelijk. Aan de Dampoortsluis moeten telkens twee bruggen geopend worden, wat voor verkeershinder zorgt aan de ring rond Brugge.
Zaterdagochtend werd in aanwezigheid van Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) de aftrap gegeven voor dit project. "Stadsvaart zal sowieso een werk van lange adem worden", aldus Claudia Van Vooren, woordvoerder van Waterwegen en Zeekanaal. Ook de buurtbewoners zullen actief in het traject betrokken worden. "Je kan nooit voor iedereen 100 procent goed doen, maar het is in dit stadium belangrijk om alle effecten goed in kaart te brengen."
Om die effecten en gevolgen aanschouwelijk te maken, gingen de aanwezigen aan de slag met een puzzelmaquette van de Steenbruggebrug. Met de puzzelstukken kunnen op de maquette mogelijke toekomstige situaties in beeld worden gebracht, maar komen potentiële problemen ook aan het licht. De eigenlijke werken zullen volgens de voorlopige planning in 2018 van start gaan.
OOSTKAMP 09/05 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer