Politiezone Vlas pioniert met drie ANPR-wagens

 Politiezone Vlas pioniert met drie ANPR-wagens

De politiezone Vlas, die Kortrijk, Kuurne en Lendelede omvat, zet voortaan drie wagens in die uitgerust zijn met tien nummerplaatherkenners, zogenaamde ANPR-camera's. Eén van de wagens kan ook livebeelden binnenhalen. De politie wil daarmee de strijd tegen grenscriminaleit en criminaliteit in het algemeen blijven opvoeren.

De politiezone is sinds 2013 als een van de eerste in het bezit van een mobiele ANPR-camera. Daar kwamen dit jaar nog twee wagens bij. Eén wagen fungeert als een zogenaamde "conceptcar": de camera's zijn volledig ingewerkt in het koetswerk en binnenin zijn de modernste snufjes aanwezig.

"Het is veel meer dan een nummerplaatherkenner. In de wagen kun je ook beelden binnentrekken van alle vaste camera's en zelfs van drones, wat bijvoorbeeld handig is bij evenementen", zegt Tom De Jaeger, van het bedrijf Tersec. "De beelden kunnen ook gestuurd worden naar smartphones. Bovendien is deze wagen uitgerust met een uniek 'track and trace'-systeem met dynamische navigatie. Dat laat de wagens toe om bij een interventie te zien hoe de andere wagens zich bewegen, wat bijvoorbeeld bij een achtervolging handig is."

"Deze wagens laten ons toe om nog meer gericht controles te doen op het terrein", aldus Vincent Van Quickenborne, burgemeester van Kortrijk. De stad bezit nu in totaal 19 ANPR-camera's en wil dat aantal nog fors uitbreiden langs de invalswegen. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon liet eerder al weten dit systeem verder in Vlaanderen te willen uitrollen.

Van september tot november kon de politiezone Vlas ruim 81.000 nummerplaten lezen, waarvan 874 een "hit" opleverden. Het gaat hierbij vooral om niet gekeurde voertuigen, maar ook 250 geseinde voertuigen en 139 bestuurders met een vermoedelijk ingetrokken rijbewijs.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u