Politierechtbank Brugge - Jordan Lukaku mag twaalf maanden niet rijden
Zaterdag 11 Juli 2015
Profvoetballer Jordan Lukaku (20) heeft zich voor de Brugse politierechtbank moeten verantwoorden voor overdreven snelheid en rijden zonder rijbewijs. De flankspeler van KV Oostende kreeg een geldboete van 2.880 euro en 12 maanden rijverbod opgelegd. De rechter kondigde aan dat Lukaku bij een volgende overtreding een gevangenisstraf riskeert.
In december 2013, februari 2014 en april 2014 werd Jordan Lukaku langs de E40 geflitst aan 172, 162 en 170 kilometer per uur. Bovendien behaalde de jonge voetballer pas op 4 november 2014 zijn rijbewijs. Voor deze feiten werd Lukaku in april bij verstek veroordeeld. Hij tekende verzet aan, waardoor de zaak woensdagochtend opnieuw werd behandeld. Deze keer kwam de jongere broer van Romelu met een taxi naar de zitting.
Meester Pascal Nelissen Grade, raadsman van Lukaku, pleitte dat zijn cliënt van thuis uit geen waarden heeft meegekregen. "Het is de schuld van de managers en de clubs. Op zijn 18de kreeg hij bij Anderlecht een Mercedes en nu rijdt hij met een Range Rover. Die jongen verdient meer dan ik en weet niet wat te doen met zijn geld." De verdediging vroeg om een straf onder voorwaarden op te leggen. Zo zou hij een sensibiliseringscursus volgen en iets willen doen voor de maatschappij. "Ik heb hem gezegd dat hij het pas zal beseffen de dag dat zijn been af is en dat hij niet meer kan voetballen. Hij moet echt inzien dat het niet kan."
De rechter bevestigde bijna volledig het eerste vonnis. Enkel zijn rij-examen moet hij niet opnieuw afleggen. "In de sport zijn er regels, en die zijn er op de weg ook. Hier zal het volgende keer geen rode kaart zijn. Hier zal het de volgende keer een gevangenisstraf zijn, en dan is het fin de carrière", sprak de rechter Jordan Lukaku streng toe.
BRUGGE 08/07 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer