Plannen voor GEN rond Antwerpen en Gent

 Plannen voor GEN rond Antwerpen en Gent

Er komt een studie naar de mogelijke uitbouw van een soort Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Antwerpen en Gent. Dat GEN moet dan wel meer vertrekken van het principe van combi-mobiliteit.

Alle betrokken spelers, gaande van de NMBS en Infrabel tot De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer, hebben zich geëngageerd om tegen het einde van dit jaar de mogelijkheden van zo'n GEN te onderzoeken. Dat heeft Belga vrijdag vernomen bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Toen de NMBS vorig jaar haar nieuwe vervoersplan lanceerde, was er wrevel langs Vlaamse kant. Het plan was namelijk tot stand gekomen zonder overleg met de Vlaamse overheid en De Lijn. Gevolg was dat De Lijn genoodzaakt was haar dienstregeling ook bij te sturen.

Om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden, werd afgesproken om in de toekomst meer te overleggen. Vrijdag zaten op het kabinet van Vlaams minister Weyts alvast alle betrokkenen rond de tafel om te spreken over de mogelijke uitbouw van mobiliteitsnetwerken rond Gent en Antwerpen.

Zaten naast het kabinet-Weyts rond de tafel: de steden Antwerpen en Gent, NMBS, Infrabel, De Lijn, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), het Agentschap Wegen en Verkeer, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant.

Vlaams minister Weyts legt uit: "Het uitgangspunt is de combi-mobiliteit. Bedoeling is dat we mensen bijvoorbeeld in hun woon-werkverkeer vlot kunnen laten overstappen van het ene vervoersmiddel in het andere. Op die manier zullen ze sneller het openbaar vervoer nemen en de auto vaker aan de kant laten. Daarbij willen we vertrekken van bepaalde knooppunten of 'verkeerswisselaars' waar de verschillende modi met elkaar in contact komen, gaande van de trein tot de bus, de fiets en de wagen".

Vertrekkend van die filosofie komt er nu een 'case study' voor de uitbouw van geïntegreerde mobiliteitsnetwerken rond Antwerpen en Gent. Tegen het einde van dit jaar moet er een studie op tafel liggen die de mogelijkheden in kaart brengt. "Waar kan men de dienstverlening beter op mekaar afstemmen? Waar is er winst te halen? Waar zijn er nog missing links?", aldus Weyts.

BRUSSEL 20/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u