Plannen voor GEN rond Antwerpen en Gent

 Plannen voor GEN rond Antwerpen en Gent

Er komt een studie naar de mogelijke uitbouw van een soort Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Antwerpen en Gent. Dat GEN moet dan wel meer vertrekken van het principe van combi-mobiliteit.

Alle betrokken spelers, gaande van de NMBS en Infrabel tot De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer, hebben zich geëngageerd om tegen het einde van dit jaar de mogelijkheden van zo'n GEN te onderzoeken. Dat heeft Belga vrijdag vernomen bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Toen de NMBS vorig jaar haar nieuwe vervoersplan lanceerde, was er wrevel langs Vlaamse kant. Het plan was namelijk tot stand gekomen zonder overleg met de Vlaamse overheid en De Lijn. Gevolg was dat De Lijn genoodzaakt was haar dienstregeling ook bij te sturen.

Om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden, werd afgesproken om in de toekomst meer te overleggen. Vrijdag zaten op het kabinet van Vlaams minister Weyts alvast alle betrokkenen rond de tafel om te spreken over de mogelijke uitbouw van mobiliteitsnetwerken rond Gent en Antwerpen.

Zaten naast het kabinet-Weyts rond de tafel: de steden Antwerpen en Gent, NMBS, Infrabel, De Lijn, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), het Agentschap Wegen en Verkeer, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant.

Vlaams minister Weyts legt uit: "Het uitgangspunt is de combi-mobiliteit. Bedoeling is dat we mensen bijvoorbeeld in hun woon-werkverkeer vlot kunnen laten overstappen van het ene vervoersmiddel in het andere. Op die manier zullen ze sneller het openbaar vervoer nemen en de auto vaker aan de kant laten. Daarbij willen we vertrekken van bepaalde knooppunten of 'verkeerswisselaars' waar de verschillende modi met elkaar in contact komen, gaande van de trein tot de bus, de fiets en de wagen".

Vertrekkend van die filosofie komt er nu een 'case study' voor de uitbouw van geïntegreerde mobiliteitsnetwerken rond Antwerpen en Gent. Tegen het einde van dit jaar moet er een studie op tafel liggen die de mogelijkheden in kaart brengt. "Waar kan men de dienstverlening beter op mekaar afstemmen? Waar is er winst te halen? Waar zijn er nog missing links?", aldus Weyts.

BRUSSEL 20/03 (BELGA)


Actueel

 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
close menu 1u