Plannen voor GEN rond Antwerpen en Gent
Maandag 23 Maart 2015
Er komt een studie naar de mogelijke uitbouw van een soort Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Antwerpen en Gent. Dat GEN moet dan wel meer vertrekken van het principe van combi-mobiliteit.
Alle betrokken spelers, gaande van de NMBS en Infrabel tot De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer, hebben zich geëngageerd om tegen het einde van dit jaar de mogelijkheden van zo'n GEN te onderzoeken. Dat heeft Belga vrijdag vernomen bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
Toen de NMBS vorig jaar haar nieuwe vervoersplan lanceerde, was er wrevel langs Vlaamse kant. Het plan was namelijk tot stand gekomen zonder overleg met de Vlaamse overheid en De Lijn. Gevolg was dat De Lijn genoodzaakt was haar dienstregeling ook bij te sturen.
Om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden, werd afgesproken om in de toekomst meer te overleggen. Vrijdag zaten op het kabinet van Vlaams minister Weyts alvast alle betrokkenen rond de tafel om te spreken over de mogelijke uitbouw van mobiliteitsnetwerken rond Gent en Antwerpen.
Zaten naast het kabinet-Weyts rond de tafel: de steden Antwerpen en Gent, NMBS, Infrabel, De Lijn, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), het Agentschap Wegen en Verkeer, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant.
Vlaams minister Weyts legt uit: "Het uitgangspunt is de combi-mobiliteit. Bedoeling is dat we mensen bijvoorbeeld in hun woon-werkverkeer vlot kunnen laten overstappen van het ene vervoersmiddel in het andere. Op die manier zullen ze sneller het openbaar vervoer nemen en de auto vaker aan de kant laten. Daarbij willen we vertrekken van bepaalde knooppunten of 'verkeerswisselaars' waar de verschillende modi met elkaar in contact komen, gaande van de trein tot de bus, de fiets en de wagen".
Vertrekkend van die filosofie komt er nu een 'case study' voor de uitbouw van geïntegreerde mobiliteitsnetwerken rond Antwerpen en Gent. Tegen het einde van dit jaar moet er een studie op tafel liggen die de mogelijkheden in kaart brengt. "Waar kan men de dienstverlening beter op mekaar afstemmen? Waar is er winst te halen? Waar zijn er nog missing links?", aldus Weyts.
BRUSSEL 20/03 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer