Pendelaars naar Brussel steeds langer onderweg

 Pendelaars naar Brussel steeds langer onderweg

Pendelen naar Brussel duurt steeds langer. In vergelijking met 2012 zijn negen op de tien werknemers in de hoofdstad gemiddeld een kwart langer onderweg. Vrijwel geen enkel bedrijf merkt een verbetering tegenover enkele jaren terug. Dat blijkt uit een mobiliteitsenquête van werkgeversfederatie Agoria.

"Deze situatie heeft grote gevolgen voor de economische aantrekkelijkheid van Brussel: twee op de drie bedrijven hebben moeite om personeel te vinden of te behouden en zes op de tien zijn van mening dat dit hen ertoe kan aanzetten om de hoofdstad te verlaten", aldus Agoria.

 De werkgeversfederatie roept de overheid op om "eindelijk" maatregelen te nemen, met name inzetten op een versterking van het openbaar vervoer, intelligent verkeersmanagement, intergewestelijke samenwerking en bereikbaarheid van de industriezones.

Agoria vertegenwoordigt de technologiebedrijven, goed voor ruim 31.000 banen. Die bedrijven zijn meestal in de rand van Brussel gevestigd. "Eén op de twee is niet goed bereikbaar met het openbaar vervoer. De meerderheid ziet hier geen verbetering in vergelijking met 2008, toen de eerste mobiliteitsenquête werd uitgevoerd", aldus de federatie. "En ook met de auto is de bereikbaarheid verslechterd, volgens acht op de tien ondervraagden".

De ondernemingen zoeken dan ook naar individuele oplossingen, zoals telewerk. Maar ze verwachten dat de overheid gaat voor een "ambitieus totaalplan, waarbij intelligent verkeersmanagement wordt gekoppeld aan een beter openbaar vervoer". Hiervoor is samenwerking nodig tussen de gewesten -de Brusselse ring ligt immers grotendeels in Vlaanderen- én met de federale overheid, die verantwoordelijk is voor het gewestelijk expressnet (GEN).

Bij intelligent verkeersmanagement denkt men onder meer aan slimme verkeerslichten, coördinatie van verkeersinformatie of een intelligente kilometerheffing. Op het vlak van openbaar vervoer zouden de gewestelijke netten (MIVB, De Lijn, TEC) op elkaar moeten aansluiten en zou het GEN moeten starten op lijnen die al zijn afgewerkt. Ook een oplossing voor de noord-zuid-verbinding bij het spoor, een uitbreiding van de metro én tram- of busverbindingen naar de industriezones staan op het verlanglijstje van de technologiefederatie.


Actueel

 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
close menu 1u