Pendelaars naar Brussel steeds langer onderweg

 Pendelaars naar Brussel steeds langer onderweg

Pendelen naar Brussel duurt steeds langer. In vergelijking met 2012 zijn negen op de tien werknemers in de hoofdstad gemiddeld een kwart langer onderweg. Vrijwel geen enkel bedrijf merkt een verbetering tegenover enkele jaren terug. Dat blijkt uit een mobiliteitsenquête van werkgeversfederatie Agoria.

"Deze situatie heeft grote gevolgen voor de economische aantrekkelijkheid van Brussel: twee op de drie bedrijven hebben moeite om personeel te vinden of te behouden en zes op de tien zijn van mening dat dit hen ertoe kan aanzetten om de hoofdstad te verlaten", aldus Agoria.

 De werkgeversfederatie roept de overheid op om "eindelijk" maatregelen te nemen, met name inzetten op een versterking van het openbaar vervoer, intelligent verkeersmanagement, intergewestelijke samenwerking en bereikbaarheid van de industriezones.

Agoria vertegenwoordigt de technologiebedrijven, goed voor ruim 31.000 banen. Die bedrijven zijn meestal in de rand van Brussel gevestigd. "Eén op de twee is niet goed bereikbaar met het openbaar vervoer. De meerderheid ziet hier geen verbetering in vergelijking met 2008, toen de eerste mobiliteitsenquête werd uitgevoerd", aldus de federatie. "En ook met de auto is de bereikbaarheid verslechterd, volgens acht op de tien ondervraagden".

De ondernemingen zoeken dan ook naar individuele oplossingen, zoals telewerk. Maar ze verwachten dat de overheid gaat voor een "ambitieus totaalplan, waarbij intelligent verkeersmanagement wordt gekoppeld aan een beter openbaar vervoer". Hiervoor is samenwerking nodig tussen de gewesten -de Brusselse ring ligt immers grotendeels in Vlaanderen- én met de federale overheid, die verantwoordelijk is voor het gewestelijk expressnet (GEN).

Bij intelligent verkeersmanagement denkt men onder meer aan slimme verkeerslichten, coördinatie van verkeersinformatie of een intelligente kilometerheffing. Op het vlak van openbaar vervoer zouden de gewestelijke netten (MIVB, De Lijn, TEC) op elkaar moeten aansluiten en zou het GEN moeten starten op lijnen die al zijn afgewerkt. Ook een oplossing voor de noord-zuid-verbinding bij het spoor, een uitbreiding van de metro én tram- of busverbindingen naar de industriezones staan op het verlanglijstje van de technologiefederatie.


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u