Pascal Smet is getalm met GEN beu

 Pascal Smet is getalm met GEN beu

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet vindt het ongehoord dat zijn federale collega Jacqueline Galant (MR) "niet genoeg geld voorziet voor de afwerking van het Gewestelijk Expresnet (GEN) in Brussel en de deadline opschuift naar 2025". "Het getalm heeft nu lang genoeg geduurd", zegt Smet, die Galant uitnodigt voor overleg.

In De Tijd en L'Echo stond woensdag te lezen dat voor de afwerking van de GEN-werken nog 1 miljard euro nodig is, 500 miljoen meer dan voorzien. De cijfers komen uit het antwoord van federaal minister van Mobiliteit Galant op een schriftelijke vraag van kamerlid Olivier Maingain (FDF). Tegelijk zouden de werken, die in 2016 moesten afgerond zijn, nog minstens tot 2025 duren.

"Brussel heeft nood aan investeringen in mobiliteit", zegt Smet. "Elke dag pendelen er 350.000 Vlamingen en Walen naar Brussel om te werken. Twee derde van hen komt met de auto. Dat zijn 225.000 mensen. Als we de verkeersknoop in Brussel willen ontwarren, moeten alle overheden samen investeren in het openbaar vervoer."

De Brusselse minister legt de link met de fiscale behandeling van bedrijfswagens: "Jaarlijks geeft de federale regering 4,1 miljard euro uit om bedrijfswagens te subsidiëren. Zo draagt ze wezenlijk bij tot het fileprobleem. Om het GEN te realiseren en pendelaars een écht alternatief te geven, heeft Galant naar eigen zeggen een half miljard euro te kort. "Mij lijkt de rekening dan snel gemaakt", aldus Smet.

Het kabinet van minister Galant zegt morgen een brief te zullen versturen naar de NMBS en Infrabel voor opheldering over het gat in de financiering van het GEN. "Zoals ook blijkt uit het regeerakkoord is het GEN een belangrijk project voor deze regering", zegt woordvoerder Jasper Pillen. "De minister houdt vast aan de timing voor 2025, maar een groot deel van de werkzaamheden is nu al gerealiseerd."

BRUSSEL 07/01 (BELGA) 


Bereken je boete

Actueel

 Action récursoire d’une assurance après un accident

Donderdag 24 Juni 2021

Action récursoire d’une assurance après un accident

Après un accident où un assuré est reconnu fautif et sous l’influence de l’alcool notamment, l’assurance dispose d’un droit de recours, également appelé action récursoire. Intolaw explique dans cet article ce qu’il faut savoir sur cette action, les notions principales liées au recours, ainsi que les réflexes à avoir dans pareille situation.

Lees meer
 Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Maandag 21 Juni 2021

Correctiemarges op snelheidsovertredingen verdwijnen! Wat zijn de gevolgen?

Huidig minister van Justitie Vincent van Quickenborne kondigde recent enkele maatregelen aan om de verkeersveiligheid te verhogen en hardrijders aan te pakken. Meer concreet zullen de correctiemarges die het openbaar ministerie toepast op snelheidsovertredingen worden weggewerkt. Maar wat wil dit nu concreet zeggen? En welke gevolgen heeft dit voor personen die te snel rijden?

Lees meer
 Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Dinsdag 15 Juni 2021

Verkeersboetes in Duitsland: wat moet ik betalen?

Als men Duitsland zegt, zal één van de eerste dingen waaraan je denkt de Duitse Autobahn zijn. Het ontbreken van een snelheidslimiet op bepaalde delen van de Duitse wegen spreekt menig vakantieganger en autoliefhebber aan. Maar laat je zeker niet vangen, ook in Duitsland zijn de gevolgen voor een snelheidsovertreding niet te onderschatten.

Lees meer
close menu