Oslo gaat auto's bannen uit centrum vanaf 2019

 Oslo gaat auto's bannen uit centrum vanaf 2019

In het centrum van de Noorse hoofdstad Oslo zijn vanaf 2019 geen wagens meer toegelaten. De overheid wil zo de uitstoot van broeikasgassen met de helft verminderen, aldus de Arbeiderspartij, de Linkse Socialistische Partij en de Groenen, die na de verkiezingen van 14 september Oslo zullen leiden.

In de zone die autovrij zal worden vanaf 2019, woont slechts een duizendtal mensen, maar werken wel ongeveer 90.000 personen, aldus de krant Verdens Gang. Het is nog niet bekend welke voorwaarden zullen gelden in de zone, maar de handelaars die zich in de winkelcentra bevinden in het centrum van de stad, vrezen alvast minder inkomsten.

De overheid in Oslo zal ook niet meer investeren in de sector van de fossiele brandstoffen. Zo is Oslo de eerste hoofdstad ter wereld die haar investeringen opschort, aldus milieuactivisten. "Het is een belangrijk symbool dat een land dat olie produceert 'neen' zegt tegen investeringen in fossiele brandstoffen", aldus de voorzitter van de Noorse ngo The Future in Our Hands, Arild Hermstad. Ook in Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland hebben steden al besloten om niet meer te investeren in brandstoffen die de klimaatopwarming in de hand werken.

OSLO 19/10 (AFP)


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u