Open Vld wil Vlaamse wegen 'leesbaarder' maken

 Open Vld wil Vlaamse wegen 'leesbaarder' maken

Open Vld wil de Vlaamse wegen 'leesbaarder' maken. Weggebruikers zouden aan de hand van de wegmarkering moeten kunnen zien of 'aflezen' wat de maximumsnelheid is op die weg. Initiatiefnemer Marino Keulen verwijst naar Nederland, waar men bijvoorbeeld groene markering gebruikt om aan te duiden dat een hogere maximumsnelheid is toegelaten. "Dat is meteen duidelijk voor de weggebruiker. Dat zou hier ook perfect kunnen toegepast worden", legt Keulen uit.

De Vlaamse regering besliste eerder al om vanaf 2017 nieuwe regels voor de snelheden buiten de bebouwde kom in te voeren. Vanaf dan wordt 70 km/u de norm buiten de bebouwde kom in Vlaanderen. De huidige norm, 90 km/u, wordt dan de uitzondering. Die norm was in de praktijk toch al de uitzondering geworden. Overal staan namelijk bord en die de limiet op 70 km/u leggen.

Meerderheidspartij Open Vld wil graag een stapje verder gaan en de wegen ook 'leesbaarder' maken. Weggebruikers zouden de maximumsnelheid van de weg moeten kunnen 'aflezen' aan de wegmarkering. De Vlaamse liberalen halen de mosterd daarvoor in Nederland. Daar krijgen autowegen met een hogere snelheidslimiet (100 km/u) een groene markering in het midden van de weg. Wegen met een limiet van 80 km/u zijn dan weer 'af te lezen' aan onderbroken of ononderbroken dubbele middenstrepen.

Open Vld stelt voor om ook in Vlaanderen te werken met een groene middenstreep op bepaalde gewestwegen. Zo zou het voor de weggebruiker meteen duidelijk zijn dat er op die weg 90 km/u mag gereden worden. Verkeersborden met die hogere limiet blijven wel nodig. Op wegen zonder gekleurde markering blijft de limiet dan op 70 km/u.

Om de leesbaarheid van de wegen op die manier te verbeteren, zijn volgens de partij geen aanpassingen aan de wegcode nodig. De partij stelt wel een aantal kleinere aanpassingen voor, zoals de toevoeging van een verduidelijking voor een limiet van 50 of 30 km/u op onverharde wegen buiten de bebouwde kom.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Dinsdag 17 Januari 2023

Is jouw motorfiets al gekeurd? Verplichting sinds 1 januari 2023!

Motorfietsen moeten verplicht naar de keuring in het geval van een verkoop of na een verkeersongeval. De periodieke keuring is dan weer (voorlopig) niet van toepassing. Deze beslissing is er gekomen binnen het kader van het Vlaamse Verkeersveiligheidsplan.

Lees meer
 Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Dinsdag 17 Januari 2023

Beroep tegen immobilisering van voertuig voortaan mogelijk

Een nieuw wetsvoorstel heeft ervoor gezorgd dat je beroep kan aantekenen tegen de immobilisering van je voertuig wanneer je niet achter het stuur zat toen de overtreding werd begaan. U leest het goed: als je in een recent verleden jouw auto uitleende aan een vriend en die beging er een overtreding mee waardoor de wagen geïmmobiliseerd werd, beschikte je over geen enkele beroepsmogelijkheid bij een rechter met betrekking tot de beslissing tot weigering van de opheffing van de immobilisering van uw voertuig. De wetswijziging gaat van kracht vanaf 1 februari 2023.

Lees meer
 Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Vrijdag 18 November 2022

Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Recent ontvingen heel wat zelfstandigen en zaakvoerders plots een uitnodiging tot minnelijke schikking van €509,00 omdat ze nagelaten hebben de chauffeur van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, te identificeren. Het uitsturen als overheid van dergelijke boetes na het jarenlang voeren van een gedoogbeleid in deze materie zorgt voor een zeer groot en terecht onrechtvaardigheidsgevoel wat ons betreft. Als gespecialiseerd kantoor in het verkeersrecht willen wij dan ook iedereen wijzen op de mogelijkheden van betwisting van deze boetes zonder de risico's uit het oog te verliezen.

Lees meer
close menu 1u