Open Vld wil Vlaamse wegen 'leesbaarder' maken

 Open Vld wil Vlaamse wegen 'leesbaarder' maken

Open Vld wil de Vlaamse wegen 'leesbaarder' maken. Weggebruikers zouden aan de hand van de wegmarkering moeten kunnen zien of 'aflezen' wat de maximumsnelheid is op die weg. Initiatiefnemer Marino Keulen verwijst naar Nederland, waar men bijvoorbeeld groene markering gebruikt om aan te duiden dat een hogere maximumsnelheid is toegelaten. "Dat is meteen duidelijk voor de weggebruiker. Dat zou hier ook perfect kunnen toegepast worden", legt Keulen uit.

De Vlaamse regering besliste eerder al om vanaf 2017 nieuwe regels voor de snelheden buiten de bebouwde kom in te voeren. Vanaf dan wordt 70 km/u de norm buiten de bebouwde kom in Vlaanderen. De huidige norm, 90 km/u, wordt dan de uitzondering. Die norm was in de praktijk toch al de uitzondering geworden. Overal staan namelijk bord en die de limiet op 70 km/u leggen.

Meerderheidspartij Open Vld wil graag een stapje verder gaan en de wegen ook 'leesbaarder' maken. Weggebruikers zouden de maximumsnelheid van de weg moeten kunnen 'aflezen' aan de wegmarkering. De Vlaamse liberalen halen de mosterd daarvoor in Nederland. Daar krijgen autowegen met een hogere snelheidslimiet (100 km/u) een groene markering in het midden van de weg. Wegen met een limiet van 80 km/u zijn dan weer 'af te lezen' aan onderbroken of ononderbroken dubbele middenstrepen.

Open Vld stelt voor om ook in Vlaanderen te werken met een groene middenstreep op bepaalde gewestwegen. Zo zou het voor de weggebruiker meteen duidelijk zijn dat er op die weg 90 km/u mag gereden worden. Verkeersborden met die hogere limiet blijven wel nodig. Op wegen zonder gekleurde markering blijft de limiet dan op 70 km/u.

Om de leesbaarheid van de wegen op die manier te verbeteren, zijn volgens de partij geen aanpassingen aan de wegcode nodig. De partij stelt wel een aantal kleinere aanpassingen voor, zoals de toevoeging van een verduidelijking voor een limiet van 50 of 30 km/u op onverharde wegen buiten de bebouwde kom.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u