Open Vld wil dat ook politie onbetaalde boetes kan innen

  Open Vld wil dat ook politie onbetaalde boetes kan innen

Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu wil dat ook de politie openstaande penale verkeersboetes kan innen. Nu kunnen enkel de mobiele brigades van Douane en Accijnzen met ANPR-camera's de voertuigen van wanbetalers opsporen.

Na een proefproject in 2013 gebruiken momenteel alle 28 mobiele brigades van Douane en Accijnzen de 21 ANPR-camera's om voertuigen op te sporen, waarvan de eigenaars nog achterstallige betalingen van door de rechter opgelegde verkeersboetes hebben. Tussen januari en september vorig jaar werd op die manier ruim 3,7 miljoen euro geïnd, blijkt uit cijfers die Lahaye-Battheu opvroeg bij minister van Financiën Johan Van Overtveldt.

"Minister Van Overtveldt geeft in zijn antwoord nog mee dat hij samen met de minister van Justitie werkt aan een uitbreiding van het systeem, zodat álle boetes in aanmerking komen voor het gebruik van de ANPR-scanners. En ook dat is een goede zaak", zegt Lahaye-Battheu.

"Deze goede praktijk moet worden uitgebreid tot de politiediensten. Omdat het innen van boetes eigenlijk geen kerntaak van de politie is, moet ze daar wel voor vergoed worden", meent de Open Vld'ster, die luidop denkt aan 10% van het geïnde bedrag.

"In sommige gerechtelijke arrondissementen, zoals bijvoorbeeld in West-Vlaanderen en Antwerpen, worden de ANPR-camera's door de politie al ingezet om openstaande boeten van buitenlandse overtreders op te sporen en een betaling onmiddellijk af te dwingen. Dat moet voor Belgen ook kunnen. Het heeft trouwens nog een belangrijk ontradend effect. Aangezien de politie het voertuig kan immobiliseren tot de penale boete is betaald, zal dit de schuldenaar van deze boete ertoe aanzetten om deze vlugger te betalen".

Op langere termijn wil het Open VLd-Kamerlid de inning van bepaalde verkeersboetes (bijvoorbeeld na snelheidsovertredingen) uitbesteden aan de privésector, gezien het een louter administratieve handeling is.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u