Open Vld uit Mechelse regio wil masterplan 2030 voor mobiliteit
Vrijdag 27 Februari 2015
De regionale afdeling Mechelen van Open Vld doet een oproep aan de andere politieke partijen om samen te werken aan een Masterplan Mobiliteit 2030 voor de Mechelse regio. De partij vreest dat de stijgende bevolkingsdruk de regio zal verzadigen op vlak van verkeerscapaciteit.
Acht lokale mandatarissen van Open Vld - Bart Somers, Koen Anciaux, Tom Ongena, Walter Grootaers, Peter Gysbrechts, Frank Vanwelkenhuysen, Patrick Feyaerts en Roel Van Eetvelt - roepen op tot samenwerking voor het opstellen van een masterplan voor de mobiliteit in de regio.
De aanleiding hiervoor zijn de bevolkingsprognoses die de Vlaamse regering zopas vrijgaf. "Voor de Mechelse regio wordt tegen 2030 een bevolkingsgroei van 27.006 personen verwacht. Dat zal ook zijn gevolgen hebben op vlak van mobiliteit", zegt Mechels burgemeester Bart Somers. "Op Vlaams niveau wordt al lang gediscusieerd over de Oosterweelverbinding, ten noorden van onze regio. En ook het zuiden, Brussel en de noordrand rond de hoofdstad, werkt aan oplossingen. Onze regio ligt daar middenin en dreigt ook dicht te slibben. Een masterplan dringt zich op."
Ook Patrick Feyaerts, schepen van Openbare Werken in Heist-op-den-Berg, trekt aan de alarmbel. "Er wonen steeds meer mensen in Heist, maar onze infrastructuur is dezelfde gebleven. Met steeds meer auto's op de weg is dat niet meer houdbaar."
De lokale mandatarissen roepen op om boven de gemeentegrenzen heen te gaan samenwerken. "Dat helicopterperspectief is enorm belangrijk", vult Walter Grootaers, schepen in Lier, aan. "We kunnen lokaal wel goede oplossingen bedenken maar dikwijls verschuift het probleem dan naar een andere gemeente. Uiteindelijk zit de hele regio gekneld." Wat ooit de sterkte van de regio was, de bereikbaarheid, dreigt zo het nadeel te worden.
Open Vld wil het mobiliteitsvraagstuk ook voor de Mechelse regio op de politieke agenda plaatsen. "We moeten onze prioriteiten benoemen en boven de partijgrenzen heen aan een oplossing werken", besluit regiovoorzitter Koen Anciaux.
MECHELEN 26/02 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer