Open Vld uit Mechelse regio wil masterplan 2030 voor mobiliteit
Vrijdag 27 Februari 2015

De regionale afdeling Mechelen van Open Vld doet een oproep aan de andere politieke partijen om samen te werken aan een Masterplan Mobiliteit 2030 voor de Mechelse regio. De partij vreest dat de stijgende bevolkingsdruk de regio zal verzadigen op vlak van verkeerscapaciteit.
Acht lokale mandatarissen van Open Vld - Bart Somers, Koen Anciaux, Tom Ongena, Walter Grootaers, Peter Gysbrechts, Frank Vanwelkenhuysen, Patrick Feyaerts en Roel Van Eetvelt - roepen op tot samenwerking voor het opstellen van een masterplan voor de mobiliteit in de regio.
De aanleiding hiervoor zijn de bevolkingsprognoses die de Vlaamse regering zopas vrijgaf. "Voor de Mechelse regio wordt tegen 2030 een bevolkingsgroei van 27.006 personen verwacht. Dat zal ook zijn gevolgen hebben op vlak van mobiliteit", zegt Mechels burgemeester Bart Somers. "Op Vlaams niveau wordt al lang gediscusieerd over de Oosterweelverbinding, ten noorden van onze regio. En ook het zuiden, Brussel en de noordrand rond de hoofdstad, werkt aan oplossingen. Onze regio ligt daar middenin en dreigt ook dicht te slibben. Een masterplan dringt zich op."
Ook Patrick Feyaerts, schepen van Openbare Werken in Heist-op-den-Berg, trekt aan de alarmbel. "Er wonen steeds meer mensen in Heist, maar onze infrastructuur is dezelfde gebleven. Met steeds meer auto's op de weg is dat niet meer houdbaar."
De lokale mandatarissen roepen op om boven de gemeentegrenzen heen te gaan samenwerken. "Dat helicopterperspectief is enorm belangrijk", vult Walter Grootaers, schepen in Lier, aan. "We kunnen lokaal wel goede oplossingen bedenken maar dikwijls verschuift het probleem dan naar een andere gemeente. Uiteindelijk zit de hele regio gekneld." Wat ooit de sterkte van de regio was, de bereikbaarheid, dreigt zo het nadeel te worden.
Open Vld wil het mobiliteitsvraagstuk ook voor de Mechelse regio op de politieke agenda plaatsen. "We moeten onze prioriteiten benoemen en boven de partijgrenzen heen aan een oplossing werken", besluit regiovoorzitter Koen Anciaux.
MECHELEN 26/02 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer