Open Vld Antwerpen wil meer fiscale economie en fietsers in "stadsgewest"

 Open Vld Antwerpen wil meer fiscale economie en fietsers in "stadsgewest"

De Antwerpse afdeling van de Open Vld heeft zich op een stadscongres bezonnen over de toekomstplannen van de stad. Daarbij hoort volgens de liberale partij een zogenaamd stadsgewest met een eigen fiscaal stelsel. Ook mobiliteit springt in het oog, met de rol van de fiets voorop.

De rode draad door heel wat voorstellen is een stadsgewest, waarbij een centrale rol voor Antwerpen is weggelegd. Dat gewest moet de "socio-economische en functionele eenheid van de Antwerpse regio weerspiegelen".

Volgens interim-voorzitter Didier De Blauwe speelt mobiliteit een belangrijke rol, met voorop een "stedelijk vervoersbedrijf", zoals elders in Europa. "De exploitatie van bijvoorbeeld tram en bus, maar ook taxi en fietsdiensten als Velo, zal periodiek worden toegekend door middel van een openbare aanbesteding", zegt Europarlemenetslid Philippe De Backer.

Een belangrijk onderdeel van de visietekst betrof de ambitie van Open Vld om Antwerpen fietsvriendelijker te maken. "Investeren in stedelijk fietsen rendeert op vele vlakken: minder files, minder ziektedagen bij werknemers, minder vervuiling, kortom een versterkte leefbaarheid van de stad en daarnaast ook een versterking van de lokale economie", klinkt het, waarbij onder meer doorstroming en veiligheid voorop worden gezet. "Bij de herinrichting van straten wordt daarom steeds gewerkt met een fietstoets", stelt Vlaams parlementslid Willem-Frederik Schiltz voor.

Er wordt wel benadrukt dat vlot autovervoer in de stad nodig blijft, en dat er zo veel mogelijk wordt gestreefd naar het "vermijden en uitklaren" van conflicten met andere vervoerswijzen. Ook wil men op vraag van een inwoner betalende elektrische laadpalen voorzien binnen een straal van 250 meter van diens woning. Een ander opvallend element is dat men graag meer fiscale autonomie heeft. "Het Vlaamse regeerakkoord zet daartoe al de eerste stappen. In de volgende legislaturen moet dit verder worden doorgetrokken. Open Vld zal er ook zorg voor dragen dat het uiteindelijke resultaat zorgt voor lagere belastingen voor burgers en bedrijven", klinkt het.

ANTWERPEN 30/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u