Ook slimme zone 30 rond scholen op Brusselse gewestwegen

 Ook slimme zone 30 rond scholen op Brusselse gewestwegen

Vanaf midden volgend jaar worden Brusselse gewestwegen in de buurt van scholen uitgerust met variabele verkeersborden die een zone 30 instellen voor en na de schooluren. Dat kondigt Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) aan. Dat moet de bestuurders een groter respect opbrengen voor de zone 30 en voor een vlottere doorstroming van het verkeer zorgen, meent ze.

De variabele zone 30 wordt aangegeven door twee verkeersborden: bovenaan het klassieke driehoekige verkeersbord dat de nabijheid van een school aangeeft (A23), onderaan een zone 30 verkeersbord (F4a) dat oplicht op welbepaalde tijdstippen. De zone 30 wordt zo enkel ingesteld wanneer er zich kinderen in de schoolomgeving bevinden (aankomen 's morgens, vertrekken 's middags of 's avonds en bij schoolse activiteiten). Wanneer er geen schoolkinderen in de buurt zijn, geldt de zone 30 niet langer.

"De variabele verkeersborden stellen de zone 30 enkel in op momenten dat er schoolkinderen in de buurt zijn. Autobestuurders tonen met deze slimme benadering meer respect voor de zone 30 en passen hun snelheid aan", zegt staatssecretaris Bianca Debaets. "Buiten de momenten waarop schoolkinderen op weg zijn, kan het verkeer op de gewestwegen vlotter doorstromen. De variabele zone 30 is voor mij een samenspel van verkeersveiligheid, mobiliteit en de visie van Smart City waar slimme technologie het leven in de stad verbetert."

De komende maanden wordt opgelijst op welke plaatsen de zone 30 variabel kan worden gemaakt. De eerste variabele borden worden in de tweede helft van 2016 geïnstalleerd. In Vlaanderen zijn dergelijke borden reeds jaren vertrouwd in het straatbeeld.

BRUSSEL 10/09 14:32 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u