Ook Bundesrat zet licht op groen voor wegentol

 Ook Bundesrat zet licht op groen voor wegentol

De Duitse Bundesrat heeft vrijdag het licht op groen gezet voor de wegentol voor personenwagens vanaf 2016. In maart had ook de Bundestag, de Duitse Kamer, daarvoor al de weg vrijgemaakt. Tegenstanders hadden nochtans geopperd dat het tolsysteem voor onnodige bureaucratie zou zorgen. De Duitse regering keurde eind vorig jaar de omstreden maatregel al goed.

De tol voor personenwagens - jaarlijks 130 euro - geldt voor buitenlanders die op de snelweg, de Autobahn, rijden. Duitsers zullen evenwel voor hetzelfde bedrag een korting krijgen op hun verkeersbelasting.

De Europese Commissie waarschuwde Duitsland al dat het tolsysteem buitenlandse bestuurders niet mag discrimineren tegenover de Duitse.

De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, verwacht dat de door buitenlanders gefinancierde tol jaarlijks 500 miljoen euro zal opbrengen, die zal worden gebruikt voor verkeersinvesteringen.

Mobiliteitsclub VAB preciseerde in maart dat autobestuurders zullen kunnen kiezen tussen verschillende formules: een jaar, twee maanden of tien dagen, en dat de tarieven van die laatste twee formules afhankelijk zullen zijn van de emissieklasse en motorinhoud van de auto. "Eerst was er een vast tarief voorzien van 10 euro voor 10 dagen en 22 euro voor 2 maanden. Onder druk werden deze vignetten nu goedkoper gemaakt voor 'propere' wagens", aldus VAB.

Voor 'propere wagens' kost de formule van 10 dagen 5 euro en die van 2 maanden 16 euro, voor 'minder propere wagens' is dat respectievelijk 10 euro en 22 euro en voor 'vervuilende wagens' respectievelijk 15 euro en 30 euro. Duitsland is volgens VAB het eerste land in Europa dat de tarieven van de vignetten afhankelijk gaat maken van de vervuilingsgraad van de auto's.

DEN HAAG 08/05 (DPA/BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u