Onvoldoende kennis bij leerkrachten om verkeerslessen te geven

 Onvoldoende kennis bij leerkrachten om verkeerslessen te geven

Minder dan de helft (45 procent) van de leerkrachten die verkeerslessen geven in het basis- en secundair onderwijs, vindt dat ze over voldoende kennis beschikken om dat te doen. Dat blijkt uit een bevraging van 587 leerkrachten door de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). Acht op de tien bevraagde leerkrachten menen dat de verkeerslessen best op straat gegeven worden, in het echte verkeer, en bijna 70 procent vindt dat de politie daarbij onmisbaar is.

De online enquête, waarvan de resultaten donderdag in Antwerpen worden voorgesteld op het congres "Verkeer op School", wijst uit dat 85 procent van de leerkrachten die zich inzetten voor verkeerslessen op school die lessen even belangrijk vindt als taal- of wiskundelessen. Toch schort er volgens meer dan de helft van de leerkrachten dus iets aan hoe dat vandaag in de praktijk gebeurt. Een grote meerderheid (91 procent) is er alvast van overtuigd dat verkeer structureel aan bod moet komen in de lerarenopleiding.

Wat de evaluatie van de leerlingen betreft, is 53 procent van de leerkrachten verkeerseducatie voorstander van een theorie-examen waarmee leerlingen moeten aantonen dat ze de verkeersregels kennen. Een nog veel ruimere meerderheid, 88 procent, vindt een vorm van praktijkexamen - bijvoorbeeld per fiets - wenselijk, al zijn de meningen verdeeld of elke school dat zelf moet organiseren.

De VSV pleit, gezien de resultaten van de bevraging, voor een betere verankering van verkeers- en mobiliteitseducatie in het secundair onderwijs, reageert VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer. "Net bij de overgang naar de secundaire school, wanneer leerlingen zich dus vaker zelfstandig en ook verder beginnen te verplaatsen, vallen de verplichte verkeerslessen weg", zegt hij. "De onderwijshervorming biedt hier ongetwijfeld kansen."

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) kwam donderdag op het congres alvast zijn steun uitspreken. "We moeten af van de 'schande van de 400', grofweg het aantal verkeersdoden in Vlaanderen per jaar, oftewel meer dan vier keer de Bataclan (de concertzaal die getroffen werd bij de aanslagen in Parijs, red.)", zei hij. "Als het aantal verkeersdoden al daalt, is dat bovendien enkel bij personen die achter het stuur zitten: de cijfers bij de zwakke weggebruikers blijven even hoog. We kunnen zelfs stellen dat de wagens veiliger geworden zijn en dat het niet gaat om de bestuurders die zich veiliger gedragen. Jongeren zijn dan ook nog eens oververtegenwoordigd bij de slachtoffers. We hebben dus nog een hele weg te gaan, en zeker op het vlak van verkeerseducatie, die vandaag wat stiefmoederlijk behandeld wordt."

Er is echter wel beterschap in zicht, meent Weyts. "Volgende week start in het Vlaams Parlement een discussie over de eindtermen in het onderwijs. De minister van Onderwijs (Hilde Crevits, red.) steunt jullie pleidooi om verkeerseducatie op te nemen in de eindtermen van het secundair onderwijs", zegt hij. "Ook in de lerarenopleiding moet daar meer aandacht naar gaan. Verder blijven we uiteraard inzetten op bestaande projecten zoals 'Rijbewijs op School' en pleit ik voor nog meer controles, want ook in de handhaving kunnen we nog een tandje bijsteken."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u