Onvoldoende kennis bij leerkrachten om verkeerslessen te geven

 Onvoldoende kennis bij leerkrachten om verkeerslessen te geven

Minder dan de helft (45 procent) van de leerkrachten die verkeerslessen geven in het basis- en secundair onderwijs, vindt dat ze over voldoende kennis beschikken om dat te doen. Dat blijkt uit een bevraging van 587 leerkrachten door de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). Acht op de tien bevraagde leerkrachten menen dat de verkeerslessen best op straat gegeven worden, in het echte verkeer, en bijna 70 procent vindt dat de politie daarbij onmisbaar is.

De online enquête, waarvan de resultaten donderdag in Antwerpen worden voorgesteld op het congres "Verkeer op School", wijst uit dat 85 procent van de leerkrachten die zich inzetten voor verkeerslessen op school die lessen even belangrijk vindt als taal- of wiskundelessen. Toch schort er volgens meer dan de helft van de leerkrachten dus iets aan hoe dat vandaag in de praktijk gebeurt. Een grote meerderheid (91 procent) is er alvast van overtuigd dat verkeer structureel aan bod moet komen in de lerarenopleiding.

Wat de evaluatie van de leerlingen betreft, is 53 procent van de leerkrachten verkeerseducatie voorstander van een theorie-examen waarmee leerlingen moeten aantonen dat ze de verkeersregels kennen. Een nog veel ruimere meerderheid, 88 procent, vindt een vorm van praktijkexamen - bijvoorbeeld per fiets - wenselijk, al zijn de meningen verdeeld of elke school dat zelf moet organiseren.

De VSV pleit, gezien de resultaten van de bevraging, voor een betere verankering van verkeers- en mobiliteitseducatie in het secundair onderwijs, reageert VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer. "Net bij de overgang naar de secundaire school, wanneer leerlingen zich dus vaker zelfstandig en ook verder beginnen te verplaatsen, vallen de verplichte verkeerslessen weg", zegt hij. "De onderwijshervorming biedt hier ongetwijfeld kansen."

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) kwam donderdag op het congres alvast zijn steun uitspreken. "We moeten af van de 'schande van de 400', grofweg het aantal verkeersdoden in Vlaanderen per jaar, oftewel meer dan vier keer de Bataclan (de concertzaal die getroffen werd bij de aanslagen in Parijs, red.)", zei hij. "Als het aantal verkeersdoden al daalt, is dat bovendien enkel bij personen die achter het stuur zitten: de cijfers bij de zwakke weggebruikers blijven even hoog. We kunnen zelfs stellen dat de wagens veiliger geworden zijn en dat het niet gaat om de bestuurders die zich veiliger gedragen. Jongeren zijn dan ook nog eens oververtegenwoordigd bij de slachtoffers. We hebben dus nog een hele weg te gaan, en zeker op het vlak van verkeerseducatie, die vandaag wat stiefmoederlijk behandeld wordt."

Er is echter wel beterschap in zicht, meent Weyts. "Volgende week start in het Vlaams Parlement een discussie over de eindtermen in het onderwijs. De minister van Onderwijs (Hilde Crevits, red.) steunt jullie pleidooi om verkeerseducatie op te nemen in de eindtermen van het secundair onderwijs", zegt hij. "Ook in de lerarenopleiding moet daar meer aandacht naar gaan. Verder blijven we uiteraard inzetten op bestaande projecten zoals 'Rijbewijs op School' en pleit ik voor nog meer controles, want ook in de handhaving kunnen we nog een tandje bijsteken."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u