Onvoldoende kennis bij leerkrachten om verkeerslessen te geven

 Onvoldoende kennis bij leerkrachten om verkeerslessen te geven

Minder dan de helft (45 procent) van de leerkrachten die verkeerslessen geven in het basis- en secundair onderwijs, vindt dat ze over voldoende kennis beschikken om dat te doen. Dat blijkt uit een bevraging van 587 leerkrachten door de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). Acht op de tien bevraagde leerkrachten menen dat de verkeerslessen best op straat gegeven worden, in het echte verkeer, en bijna 70 procent vindt dat de politie daarbij onmisbaar is.

De online enquête, waarvan de resultaten donderdag in Antwerpen worden voorgesteld op het congres "Verkeer op School", wijst uit dat 85 procent van de leerkrachten die zich inzetten voor verkeerslessen op school die lessen even belangrijk vindt als taal- of wiskundelessen. Toch schort er volgens meer dan de helft van de leerkrachten dus iets aan hoe dat vandaag in de praktijk gebeurt. Een grote meerderheid (91 procent) is er alvast van overtuigd dat verkeer structureel aan bod moet komen in de lerarenopleiding.

Wat de evaluatie van de leerlingen betreft, is 53 procent van de leerkrachten verkeerseducatie voorstander van een theorie-examen waarmee leerlingen moeten aantonen dat ze de verkeersregels kennen. Een nog veel ruimere meerderheid, 88 procent, vindt een vorm van praktijkexamen - bijvoorbeeld per fiets - wenselijk, al zijn de meningen verdeeld of elke school dat zelf moet organiseren.

De VSV pleit, gezien de resultaten van de bevraging, voor een betere verankering van verkeers- en mobiliteitseducatie in het secundair onderwijs, reageert VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer. "Net bij de overgang naar de secundaire school, wanneer leerlingen zich dus vaker zelfstandig en ook verder beginnen te verplaatsen, vallen de verplichte verkeerslessen weg", zegt hij. "De onderwijshervorming biedt hier ongetwijfeld kansen."

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) kwam donderdag op het congres alvast zijn steun uitspreken. "We moeten af van de 'schande van de 400', grofweg het aantal verkeersdoden in Vlaanderen per jaar, oftewel meer dan vier keer de Bataclan (de concertzaal die getroffen werd bij de aanslagen in Parijs, red.)", zei hij. "Als het aantal verkeersdoden al daalt, is dat bovendien enkel bij personen die achter het stuur zitten: de cijfers bij de zwakke weggebruikers blijven even hoog. We kunnen zelfs stellen dat de wagens veiliger geworden zijn en dat het niet gaat om de bestuurders die zich veiliger gedragen. Jongeren zijn dan ook nog eens oververtegenwoordigd bij de slachtoffers. We hebben dus nog een hele weg te gaan, en zeker op het vlak van verkeerseducatie, die vandaag wat stiefmoederlijk behandeld wordt."

Er is echter wel beterschap in zicht, meent Weyts. "Volgende week start in het Vlaams Parlement een discussie over de eindtermen in het onderwijs. De minister van Onderwijs (Hilde Crevits, red.) steunt jullie pleidooi om verkeerseducatie op te nemen in de eindtermen van het secundair onderwijs", zegt hij. "Ook in de lerarenopleiding moet daar meer aandacht naar gaan. Verder blijven we uiteraard inzetten op bestaande projecten zoals 'Rijbewijs op School' en pleit ik voor nog meer controles, want ook in de handhaving kunnen we nog een tandje bijsteken."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u