Onvoldoende kennis bij leerkrachten om verkeerslessen te geven

 Onvoldoende kennis bij leerkrachten om verkeerslessen te geven

Minder dan de helft (45 procent) van de leerkrachten die verkeerslessen geven in het basis- en secundair onderwijs, vindt dat ze over voldoende kennis beschikken om dat te doen. Dat blijkt uit een bevraging van 587 leerkrachten door de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). Acht op de tien bevraagde leerkrachten menen dat de verkeerslessen best op straat gegeven worden, in het echte verkeer, en bijna 70 procent vindt dat de politie daarbij onmisbaar is.

De online enquête, waarvan de resultaten donderdag in Antwerpen worden voorgesteld op het congres "Verkeer op School", wijst uit dat 85 procent van de leerkrachten die zich inzetten voor verkeerslessen op school die lessen even belangrijk vindt als taal- of wiskundelessen. Toch schort er volgens meer dan de helft van de leerkrachten dus iets aan hoe dat vandaag in de praktijk gebeurt. Een grote meerderheid (91 procent) is er alvast van overtuigd dat verkeer structureel aan bod moet komen in de lerarenopleiding.

Wat de evaluatie van de leerlingen betreft, is 53 procent van de leerkrachten verkeerseducatie voorstander van een theorie-examen waarmee leerlingen moeten aantonen dat ze de verkeersregels kennen. Een nog veel ruimere meerderheid, 88 procent, vindt een vorm van praktijkexamen - bijvoorbeeld per fiets - wenselijk, al zijn de meningen verdeeld of elke school dat zelf moet organiseren.

De VSV pleit, gezien de resultaten van de bevraging, voor een betere verankering van verkeers- en mobiliteitseducatie in het secundair onderwijs, reageert VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer. "Net bij de overgang naar de secundaire school, wanneer leerlingen zich dus vaker zelfstandig en ook verder beginnen te verplaatsen, vallen de verplichte verkeerslessen weg", zegt hij. "De onderwijshervorming biedt hier ongetwijfeld kansen."

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) kwam donderdag op het congres alvast zijn steun uitspreken. "We moeten af van de 'schande van de 400', grofweg het aantal verkeersdoden in Vlaanderen per jaar, oftewel meer dan vier keer de Bataclan (de concertzaal die getroffen werd bij de aanslagen in Parijs, red.)", zei hij. "Als het aantal verkeersdoden al daalt, is dat bovendien enkel bij personen die achter het stuur zitten: de cijfers bij de zwakke weggebruikers blijven even hoog. We kunnen zelfs stellen dat de wagens veiliger geworden zijn en dat het niet gaat om de bestuurders die zich veiliger gedragen. Jongeren zijn dan ook nog eens oververtegenwoordigd bij de slachtoffers. We hebben dus nog een hele weg te gaan, en zeker op het vlak van verkeerseducatie, die vandaag wat stiefmoederlijk behandeld wordt."

Er is echter wel beterschap in zicht, meent Weyts. "Volgende week start in het Vlaams Parlement een discussie over de eindtermen in het onderwijs. De minister van Onderwijs (Hilde Crevits, red.) steunt jullie pleidooi om verkeerseducatie op te nemen in de eindtermen van het secundair onderwijs", zegt hij. "Ook in de lerarenopleiding moet daar meer aandacht naar gaan. Verder blijven we uiteraard inzetten op bestaande projecten zoals 'Rijbewijs op School' en pleit ik voor nog meer controles, want ook in de handhaving kunnen we nog een tandje bijsteken."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!

Woensdag 08 Maart 2023

Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!

De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.

Lees meer
 Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!

Woensdag 08 Maart 2023

Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!

Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.

Lees meer
 Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?

Maandag 13 Februari 2023

Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?

De elektronische step is al volledig ingeburgerd in het straatbeeld en als transportmiddel. Toch is het tot op vandaag niet duidelijk of elektrische fietsen/steps al dan niet toegelaten zijn wanneer je een rijverbod moet ondergaan. Een rijverbod betekent zoveel als een verbod om een motorvoertuig te besturen. Volgens de Wegcode wordt een motorvoertuig omschreven als “elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden”. Een elektrische step of fiets, waarbij de motor ondersteunend werkt, valt daar niet geheel onder.

Lees meer
close menu 1u