Ongeval met vluchtmisdrijf Vilvoorde - Verdachte van dodelijk ongeval blijft in de cel
Donderdag 03 December 2015
Muhammed Aytekin, de 21-jarige man uit Schaarbeek die op 28 oktober de 12-jarige Merel Prins doodreed in Vilvoorde, blijft nog minstens een maand in de cel. Dat heeft de Brusselse raadkamer donderdag beslist. De man ging na het ongeval op de vlucht, maar bood zich enkele dagen later toch aan bij de politie. Sindsdien zit hij in de cel.
Het ongeval vond op 28 oktober kort na de middag plaats op het kruispunt van de Jan Frans Willemsstraat met de Radiatorenstraat. De 12-jarige Merel De Prins, die met de fiets onderweg was naar huis, werd op het fietspad aangereden door een voertuig dat er na de aanrijding onmiddellijk vandoor ging. Het meisje werd nog naar het ziekenhuis gebracht maar overleed later diezelfde avond aan haar verwondingen.
Dankzij een getuige die een gehavend voertuig zag rondrijden en analyse van de camerabeelden in de omgeving kon de politie Vilvoorde/Machelen het type voertuig, een blauwe BMW 5 type GT, én de nummerplaat achterhalen. Op basis daarvan kon de politie twee mogelijke bestuurders identificeren, de 21-jarige Muhammed Aytekin en zijn vader Fahrettin. Later kwam vast te staan dat de 21-jarige Muhammed achter het stuur zat bij het ongeval. Zowel Muhammed Aytekin als zijn vader verdwenen spoorloos, maar op 2 november gaf de jongeman zich dan toch spontaan aan bij de lokale politie Vilvoorde/Machelen. Intussen was gebleken dat de jongeman nooit een rijbewijs had gehaald maar wel al zeven maal werd veroordeeld, waarbij hij telkens een rijverbod kreeg opgelegd. Ook op het moment van het ongeval was hij ontzet uit het recht tot sturen.
Muhammed Aytekin riskeert een gevangenisstraf van acht jaar, een geldboete van 30.000 euro en een levenslang rijverbod.
BRUSSEL 03/12 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer