Ongeval Ertvelde: vrachtwagenchauffeur had meisje op de fiets moeten zien
Maandag 21 December 2015
Bij het ongeval waarbij vrijdag een 10-jarig meisje in het Oost-Vlaamse Ertvelde om het leven kwam nadat ze werd aangereden door een betonmixer, is geen sprake van een dode hoek. "Het was een onoplettendheid van de chauffeur. Hij had haar zeker moeten zien", zegt An Schoonjans, woordvoerster van het Oost-Vlaamse parket.
Het ongeval gebeurde rond 16 uur op het kruispunt van de R4 met de Pastorijstraat in Ertvelde, een deelgemeente van Evergem. Het meisje op de fiets, dat zich niet ver van haar woonplaats bevond, werd aangereden door een vrachtwagen die rechtsaf sloeg. De hulpdiensten kwamen ter plaatse, maar konden enkel het overlijden van het kind vaststellen.
Eerst was er sprake van een dodehoekongeval, maar de verkeersdeskundige van het parket is volgens An Schoonjans formeel: de vrachtwagenbestuurder had de fietser moeten zien. "Er zit acht meter tussen het fietspad en de rijweg van de vrachtwagen. Volgens de deskundige kan er geen sprake zijn van een dode hoek, maar is het ongeval louter te wijten aan een onoplettendheid."
De 51-jarige bestuurder van de betonmixer legde een negatieve ademtest af. Er is geen sprake van vluchtmisdrijf. De man werd niet aangehouden, maar zal zich later wel moeten verantwoorden voor de rechtbank.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer