Nooit eerder zoveel auto's teruggeroepen als in 2014
Donderdag 15 Januari 2015
Defecte airbags, lekkende benzineleidingen of problemen met de remmen: nooit eerder zijn zoveel auto's terug naar de werkplaats geroepen als in 2014. Dat blijkt woensdag uit een studie van het Center of Automotive Management (CAM) in Bergisch Gladbach. Alleen al op de Amerikaanse markt werden 63 miljoen auto's teruggeroepen, meer dan dubbel zoveel als tijdens het vorige recordjaar 2004.
Het CAM analyseert sinds 2005 de recalls door de autoconstructeurs. Als referentie dient de VS, omdat daar de voorwaarden voor terugroepacties zeer streng zijn en het risico op rechtszaken er hoger ligt.
Koploper vorig jaar was het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM), gevolgd door Chrysler en Honda. GM moest vorig jaar wagens terugroepen voor onder andere mogelijke defecten aan contactsloten, die tot meerdere dodelijke ongevallen geleid hadden. Heel wat automerken moesten vorig jaar wagens terugroepen door defecte airbags van de Japanse toeleverancier Takata.
De Duitse autobouwers komen in de vergelijking goed weg. De terugroepgraad van BMW bleef onveranderd op 227 procent. Daimler, moederconcern van Mercedes-Benz, was met 76 procent terugroepgraad bij de besten inzake kwaliteit. Ter vergelijking: GM kampte met een graad van 912 procent.
De terugroepgraad zet het aantal teruggeroepen wagens in verhouding met het aantal nieuw verkochte wagens. Het percentage kan boven de 100 procent uitkomen omdat ook oudere modellen teruggeroepen kunnen worden.
STUTTGART 14/01 (DPA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer