Nieuwe wet voor de elektrische step

 Nieuwe wet voor de elektrische step

De regels voor elektrische steps zijn gewijzigd. De aangepaste wetgeving is op 1 juli 2022 in werking getreden.
Intolaw biedt u een overzicht van de wijzigingen:

1.         Elektrische steps moeten als fietsen worden beschouwd

Om de situatie rond de elektrische step te verduidelijken, werd besloten dit onder dezelfde regelgeving als een fiets te plaatsen.

Bij wijze van voorbeeld wordt bevestigd dat de step een rood licht kan passeren in de richting aangegeven door de borden B22 en B23.

Hoewel bestuurders van elektrische steps er al aan gewend waren zich op de openbare weg als een fietser te gedragen, gelden de bovengenoemde borden voortaan ook voor elektrische steps.

2.         Je moet minstens 16 jaar oud zijn om een step te besturen

Deze regel is het resultaat van de vele minderjarigen die betrokken waren bij ongevallen met een elektrische (deel)step.

Ook kunnen zij ernstig gewond raken door gebrekkige bescherming en de kwetsbaarheid van de bestuurder van een step ten opzichte van andere weggebruikers.

Dit geldt des te meer omdat gebruikers jonger dan 16 jaar, afgezien van het advies van hun ouders, nog geen opleiding hebben genoten over de regels voor het rijden op de openbare weg.

3. Twee personen op een step is nu ten strengste verboden

Dit gevaarlijk gedrag is een vaak voorkomend fenomeen op een step.

Het is voortaan ten strengste verboden om met zijn tweeën op een step te rijden.

Net als bij de leeftijdsvereiste kunnen ongevallen met twee personen op een step zeer schadelijk zijn, vooral omdat deze vervoersmiddelen daar niet voor ontworpen zijn.

Dit is een analogie met het vervoeren van te veel mensen in een auto of op een bromfiets.

4.         Steps zijn niet toegestaan op voetpaden

Het gebruik van een elektrische step op een voetpad wordt verboden en zal streng bestraft worden.

Dit gedrag leidt niet alleen tot grote onvoorspelbaarheid voor andere weggebruikers en voetgangers, maar ook tot een explosieve stijging van het aantal ongevallen waarbij steps betrokken zijn, vooral bij een snelheid van 25 km/h.

5.         Nieuwe borden in het landschap

Naast de bovengenoemde veranderingen zullen ook nieuwe borden worden opgenomen.

De volgende borden zullen verschijnen

Nieuw bord M21 voor de elektrische steps ;

Nieuw bord M22 voor de elektrische deelsteps ;

Nieuw bord M23 voor deelfietsen

Nieuw bord M24 voor deelfietsen en -steps

Nieuw parkeerverbodsbord voor deelsteps

Dit laatste bord zal van bijzonder belang zijn, omdat het hopelijk een eind maakt aan de stadsjungle van steps die overal in de stad en soms op gevaarlijke plaatsen geparkeerd staan.

Het heeft even geduurd, maar nu is er eindelijk een wettelijk kader rond het gebruik van elektrische steps.

Er zijn echter nog enkele grijze gebieden. Aarzel daarom niet om contact op te nemen met INTOLAW, als u betrokken raakt bij een ongeval met een step of als u wordt vervolgd terwijl u op een step rijdt.


Neem contact met ons op

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u