Nieuw flexibel parkeergeleidingssysteem treedt in werking in Antwerpen

 Nieuw flexibel parkeergeleidingssysteem treedt in werking in Antwerpen

De stad Antwerpen heeft vrijdag een nieuw parkeergeleidingssysteem geactiveerd dat bezoekers voortaan vlot via door de stad uitgestippelde routes naar een van 34 betaalparkings leidt.

Het parkeerbedrijf GAPA werkt daarvoor samen met zeven parkingexploitanten die in totaal 12.170 plaatsen aanbieden. Toekomstige parkings kunnen bovendien makkelijk mee worden opgenomen in het systeem, dat ruim 3 miljoen euro kost voor de realisatie en het onderhoud tijdens de komende tien jaar.

Het vorige Antwerpse parkeergeleidingssysteem was door problemen met de softwareproducent nooit volledig van de grond geraakt en intussen moeten bezoekers het in de praktijk al jaren zonder doen. Daar zou nu dus eindelijk verandering in moeten komen. Vanaf de Antwerpse ring wordt het verkeer vanuit alle windrichtingen naar vrije parkeerplaatsen in of rond het stadscentrum geleid. Het systeem zal ook rekening kunnen houden met wegenwerken, evenementen en verkeersdrukte.

238 P-borden op 137 locaties markeren een hoofdroute over onder meer de Leien en zes aftakkingen: Centrum, Meir-Universiteit, Meir-Schouwburg, Zoo, Diamant en Scheldekaaien. Rond die lussen liggen 34 deelnemende betaalparkings verspreid. De informatie erop wordt gemonitord door medewerkers van de stad en de verkeerspolitie.

"Het systeem is volledig klaar, op enkele borden langs snel- en gewestwegen na waarvoor we nog enkele details met het Vlaams Gewest moeten uitklaren", zegt schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). "De komende weken kunnen we eventuele kleine onvolkomenheden nog aanpakken, zodat het tegen de start van het toeristisch seizoen - de paasvakantie - op volle toeren kan draaien."

ANTWERPEN 13/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u