Niet harder dan 25 km/u op fietspaden!
Woensdag 07 Januari 2015
Op fietspaden moet een maximumsnelheid komen van hooguit 25 kilometer per uur. Dat adviseert het Nederlandse kenniscentrum op fietsgebied, het Fietsberaad, aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Aanleiding voor het advies is de opkomst van de speed pedelec, een elektrische fiets die een snelheid van ruim 40 kilometer per uur kan bereiken. De snelle tweewieler is voor het Fietsberaad aanleiding om een maximumsnelheid in te voeren op brom- en fietspaden. Die is er in Nederland namelijk nog niet.
"De maximumsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het (brom)fietspad, niet alleen de berijder van de speed pedelec, maar ook racefietsers en ligfietsers", aldus het Fietsberaad. Het kenniscentrum geeft toe dat handhaving van het maximum een "zwak punt" is. Het voordeel is echter dat de overheid zo wel een duidelijke norm stelt, vindt de organisatie.
De speed pedelec is voorzien van een krachtige elektromotor. Door meetrappen kan de snelheid oplopen tot soms 45 kilometer per uur. De prijs van deze e-bikes varieert in Nederland van 2.100 tot ruim 4.000 euro.
Het Fietsberaad vindt dat voor zo'n snelle fiets dezelfde snelheidslimieten moeten gelden als voor andere weggebruikers. "Als de maximumsnelheid 30 km/uur is, geldt dat ook voor de bestuurder van een speed pedelec", aldus de organisatie.
DEN HAAG 06/01
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer