Netto-opbrengst kilometerheffing geschat op 181 miljoen euro per jaar

 Netto-opbrengst kilometerheffing geschat op 181 miljoen euro per jaar

De netto-opbrengst van de kilometerheffing voor vrachtwagens voor Vlaanderen wordt geschat op 181 miljoen euro op jaarbasis. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) geantwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a).

Vanaf april 2016 moeten alle eigenaars van vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton een kilometerheffing betalen in België. De maatregel geldt op autosnelwegen en op bepaalde gewest- en gemeentewegen.

De bruto-opbrengst van de kilometerheffing wordt geschat op 380 miljoen euro in 2016 (voor een onvolledig jaar), op 504 miljoen euro in 2017 en op bijna 523 miljoen euro in 2018. Door de bijhorende kosten (o.a. werkingskosten, handhavingskosten, beschikbaarheidsvergoeding,...) blijft daar in eerste instantie nog 114 miljoen euro van over in 2016, 315 miljoen euro in 2017 en 332 miljoen euro in 2018.

Reken daar nog de kostprijs van een reeks flankerende maatregelen bij (bv. de vermindering van de loonlasten in de sector) en er blijft volgens N-VA-minister Weyts op jaarbasis vanaf 2017 nog netto 181 miljoen euro over.

BRUSSEL 20/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u