Netto-opbrengst kilometerheffing geschat op 181 miljoen euro per jaar
Maandag 23 November 2015
De netto-opbrengst van de kilometerheffing voor vrachtwagens voor Vlaanderen wordt geschat op 181 miljoen euro op jaarbasis. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) geantwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a).
Vanaf april 2016 moeten alle eigenaars van vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton een kilometerheffing betalen in België. De maatregel geldt op autosnelwegen en op bepaalde gewest- en gemeentewegen.
De bruto-opbrengst van de kilometerheffing wordt geschat op 380 miljoen euro in 2016 (voor een onvolledig jaar), op 504 miljoen euro in 2017 en op bijna 523 miljoen euro in 2018. Door de bijhorende kosten (o.a. werkingskosten, handhavingskosten, beschikbaarheidsvergoeding,...) blijft daar in eerste instantie nog 114 miljoen euro van over in 2016, 315 miljoen euro in 2017 en 332 miljoen euro in 2018.
Reken daar nog de kostprijs van een reeks flankerende maatregelen bij (bv. de vermindering van de loonlasten in de sector) en er blijft volgens N-VA-minister Weyts op jaarbasis vanaf 2017 nog netto 181 miljoen euro over.
BRUSSEL 20/11 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer