N-VA bepleit zelfregulering en zelfcontrole voor Uber, Airbnb en co

 N-VA bepleit zelfregulering en zelfcontrole voor Uber, Airbnb en co

N-VA wil de Ubers en Airbnb's van deze wereld niet zomaar van bovenaf regels opleggen. Kamerleden Peter Dedecker en Wouter Raskin pleiten voor een aangepast wettelijk kader waarbij zelfregulering en zelfcontrole centraal staan.

Het online verhuurplatform Airbnb zit dezer dagen op ramkoers met de Brusselse regering, schrijft De Tijd dinsdag. Volgens de onlinedienst legt Brussel veel te strenge en complexe regels op aan Brusselaars die hun woning of appartement voor even willen verhuren. Binnen de Brusselse regering spreekt men dat tegen.

N-VA - lid van de Brusselse oppositie maar federaal wel in de meerderheid - past naar eigen zeggen voor "complexe en betuttelende wetgeving van bovenaf". "De elektronische handel in België hinkt al jaren achterop", verduidelijken N-VA'ers Dedecker en Raskin. "Een wettelijk kader mag de e-commerce zeker niet verder ontmoedigen."

De Vlaams-nationalisten roepen de federale regering daarom op werk te maken van een systeem van zelfregulering en zelfcontrole, vastgelegd in een wettelijk kader dat de sector zelf in overleg met de overheid uitwerkt. Ondernemingen die dat kader niet respecteren of onvoldoende aan zelfregulering doen, moeten daarbij wel sancties kunnen krijgen.

"In het uiterste geval moet een onderneming, die halsstarrig in overtreding blijft, hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de partijen die hij verbindt", luidt het nog. "Maar dit enkel als ultieme stok achter de deur."

Bij de uitwerking van een kader voor "intermediairen in het elektronisch handelsverkeer" moet de overheid voor N-VA ook de administratieve procedures vereenvoudigen en eventuele belemmeringen wegwerken, opdat de concurrentie maximaal zou kunnen spelen.

BRUSSEL 03/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u